Sortowanie
Źródło opisu
Katalog Mediateki
(14)
Forma i typ
Książki
(14)
Publikacje naukowe
(6)
Dostępność
dostępne
(14)
Placówka
Wypożyczalnia
(14)
Czytelnia
(1)
Autor
Bal Ewa (1973- )
(1)
Barthes Roland (1915-1980)
(1)
Bobrowska Ewa (?-2021)
(1)
Cudzich-Budniak Katarzyna (1985-)
(1)
Dionysios ek Fourna (ca 1670-ca 1745)
(1)
Dovey Jon (1955- )
(1)
Falski Maciej (1977- )
(1)
Fox Dorota
(1)
Hawryszków Kama
(1)
Hejmej Andrzej (1970-)
(1)
Hučková Jadwiga
(1)
Kania Ireneusz (1940-)
(1)
Kennedy Helen W
(1)
Kim Suk-Young (1970- )
(1)
Kowalska Beata socjologia
(1)
Kurpiel Anna (1985- )
(1)
Lévi-Strauss Claude (1908-2009)
(1)
Macios Tomasz
(1)
Maniak Katarzyna
(1)
Margolis Hanna (1962- )
(1)
Oksiuta Anna
(1)
Olender Maurice (1946- )
(1)
Pitrus Andrzej (1968- )
(1)
Rabsztyn Magdalena
(1)
Skąpski Łukasz (1958- )
(1)
Slany Krystyna
(1)
Smorąg-Różycka Małgorzata
(1)
Szabat Marta
(1)
Turczyn Anna (1979-)
(1)
Wąchocka Ewa (1957- )
(1)
Ślusarczyk Magdalena (1977-)
(1)
Rok wydania
2020 - 2025
(4)
2010 - 2019
(7)
2000 - 2009
(2)
1990 - 1999
(1)
Okres powstania dzieła
2001-
(6)
Kraj wydania
Polska
(14)
Język
polski
(14)
Temat
Antropologia społeczna
(1)
BTS (zespół muzyczny)
(1)
Chłopi
(1)
Derrida, Jacques (1930-2004)
(1)
Dokumenty audiowizualne
(1)
Domy kultury
(1)
Etyka
(1)
Fandomy
(1)
Felieton polski
(1)
Film animowany
(1)
Film dokumentalny
(1)
Film polski
(1)
Filozofia francuska
(1)
Foucault, Michel (1926-1984)
(1)
Gender
(1)
Germans
(1)
Identity (Psychology)
(1)
Implements, utensils, etc
(1)
Inność
(1)
Instytucje kultury
(1)
Intersubiektywność
(1)
Językoznawstwo
(1)
K-pop
(1)
Kisielewski, Stefan 1911-1991
(1)
Kobieta
(1)
Kolektywizacja rolnictwa
(1)
Kompozytorzy polscy
(1)
Komunizm
(1)
Kronika
(1)
Krytyka filmowa
(1)
Krytyka literacka polska
(1)
Krytyka muzyczna polska
(1)
Kultura masowa
(1)
Kultura materialna
(1)
Kultura popularna
(1)
Lévinas, Emmanuel (1906-1995)
(1)
Majątek opuszczony
(1)
Niemcy (naród)
(1)
Organizacje kulturalne
(1)
PRL
(1)
Pamiętniki i wspomnienia
(1)
Performance
(1)
Pracownia Rysunku Filmowego (Akademia Sztuk Pięknych ; Kraków)
(1)
Propaganda
(1)
Przedmioty użytku codziennego
(1)
Płeć
(1)
Reżyserzy polscy
(1)
Semiotyka
(1)
Semiotyka i literatura
(1)
Skonieczny, Zygmunt (1938- )
(1)
Studio Filmów Animowanych (Kraków)
(1)
Szkolnictwo filmowe
(1)
Szkolnictwo wyższe artystyczne
(1)
Sztuka
(1)
Sztuka nowych mediów
(1)
Techniki malarskie
(1)
Tematy i motywy
(1)
Transseksualizm
(1)
Urbański, Kazimierz (1929-2015)
(1)
Vertov, Dziga (1896-1954)
(1)
Wsie
(1)
Wytwórnie filmowe
(1)
Życie codzienne
(1)
Temat: czas
1901-2000
(7)
1945-1989
(5)
1989-2000
(5)
2001-
(4)
1901-
(1)
Temat: miejsce
Polska
(3)
Europa Wschodnia
(1)
Korea Południowa
(1)
Rosja
(1)
Szczecin (Poland)
(1)
Szczecin (woj. zachodniopomorskie)
(1)
Wrocław (Poland)
(1)
Wrocław (woj. dolnośląskie)
(1)
ZSRR
(1)
Ziemie Odzyskane
(1)
Gatunek
Monografia
(3)
Esej
(1)
Gry komputerowe
(1)
Malarstwo bizantyńskie
(1)
Opracowanie
(1)
Dziedzina i ujęcie
Historia
(6)
Kultura i sztuka
(5)
Edukacja i pedagogika
(1)
Etnologia i antropologia kulturowa
(1)
Filozofia i etyka
(1)
Socjologia i społeczeństwo
(1)
14 wyników Filtruj
Książka
W koszyku
(Nowe Perspektywy. Performatyka)
Nie da się ukryć, że mieszkając w Polsce, jesteśmy dzisiaj częścią świata utożsamianego z globalną Północą, opisywanego przez Arjuna Appaduraia i Achille Mbembego, ale jednocześnie żyjemy w miejscu, gdzie trajektorie historycznych procesów i wektory energii społecznych niekoniecznie są z tym światem zbieżne. Trwa tu bowiem nieustanny proces negocjowania geopolityki naszego poznania albo aktualizowanie różnicy między Wschodem a Zachodem Europy różnicy, którą wojna Rosji z Ukrainą odgrywa w nowej odsłonie. () Trzeba zatem zdać sobie sprawę z tego, że określone wyobrażenia o globalnych podziałach świata często stanowią kognitywną matrycę lokalnych stref kontaktów międzykulturowych. () Ale efekty spotkań w owych strefach kontaktu wydają się całkowicie emergentne i wydarzeniowe, co usprawiedliwia wybór metodologii i narzędzi ich badania. Podstawowym narzędziem diagnostycznym stref kontaktu i konfliktu są dla nas performansy naturo-kulturowe, które sytuują człowieka w przestrzeni relacji ze środowiskiem naturalnym, terytorium, społecznym otoczeniem oraz indagują wyodrębnione w ten sposób związki, nadając im nową dynamikę i wykładnię. Performans pełni tu zatem funkcję epistemiczną, na równi z innymi, uznanymi zwykle za bardziej naukowe, sposobami badania i konceptualizowania świata.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Teatr/ Taniec/ Performence 59 [Wypożyczalnia] (1 egz.)
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Nauki humanistyczne 123 [Wypożyczalnia] (1 egz.)
Książka
W koszyku
Książka jest próbą przedstawienia i porównania wybranych modeli domu kultury. Ukazane są tu przedwojenne modele domu kultury nastawione na budowanie zbiorowych podmiotów życia kulturalnego i społecznego oraz modele właściwe epoce PRL, których podstawowym wyróżnikiem było "wychowanie nowego człowieka". Na tym tle dokonana została prezentacja i ocena współczesnych modeli, tworzonych po 1989 roku.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Magazyn Książki 2498 [Magazyn] (1 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Malarstwo 104 [Wypożyczalnia] (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Media)
Książka stanowi wprowadzenie do najważniejszych zagadnień i dyskusji, które mają wpływ na kształt dopiero powstającej dyscypliny badań nad grami. Autorzy analizują gry komputerowe w kontekście kulturoznawstwa i studiów nad mediami jako najpopularniejszą współczesną formę produkcji i konsumpcji nowych mediów. Waga problematyki w obszarze kulturoznawstwa nie wymaga szerszego uzasadnienia: gra i zabawa plasują się w centrum kultury popularnej nastawionej na dostarczanie Erlebnis – doznań i przeżyć. (…) Książka jest ponadto znakomitym wprowadzeniem do technokultury, pokazuje, że uproszczeniem jest twierdzenie, iż technika wchłania kulturę, znamionując tym samym prymat technosfery: sprawności i kompetencji, nad logosferą – sferą wartości, sensów, znaczeń. Z recenzji prof. dr hab. Kazimierza Krzysztofka Temat jest niezwykle trudny, bowiem nie tylko relatywnie nowy, mało więc eksplorowany, ale także zmienny i wielowymiarowy. Skupia jak w soczewce współczesne problemy mediamorfozy. Z recenzji prof. dr hab. Tomasza Gobana-Klasa .
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Nauki humanistyczne 256 [Wypożyczalnia] (1 egz.)
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Artyści Kis.1 [Wypożyczalnia] (1 egz.)
Książka
W koszyku
Jest to przede wszystkim studium o pewnym fragmencie historii filmu dokumentalnego, o tym, jak pod szyldem „kina prawdy” powstało „kino nieprawdy”, o tym, z jaką ostrożnością należy podchodzić do filmów niefikcjonalnych. Pokazuje ono, jak istotna dla ich właściwego odczytania staje się wiedza historyczna, znajomość okoliczności ich realizacji oraz intencji, jakie przyświecały twórcom. Wreszcie to też książka o tym, jak realia życia ludzi żyjących na wsi, uprawiających ziemię, uległy wypaczeniu i „sformatowaniu” za sprawą dokumentalistów na usługach ideologii i jak bardzo cenny wkład w kulturę wnieśli twórcy, którym udało się ten wizerunek odkłamać w swoich filmach i publikacjach. (Z recenzji prof. Mikołaja Jazdona)
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Film 122 [Wypożyczalnia] (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Ex Oriente)
Jak Korea Południowa podbija świat K-pop to jedno z najciekawszych zjawisk współczesnej popkultury. Grupy takie jak BTS czy BLACKPINK zdobyły serca milionów fanek i fanów na całym świecie, przekraczając bariery językowe i kulturowe. Co stoi za tym ogromnym sukcesem? Jakie są korzenie K-popu i mechanizmy jego dynamicznego rozwoju? Autorzy i autorki śledzą ewolucję koreańskiej sceny muzycznej od lat 30. XX wieku, ukazują znaczące przemiany z lat 90. oraz wpływ technologii cyfrowej na powstawanie utworów, a nawet ich odbiór. Zgłębiają komercyjne, estetyczne i transkulturowe aspekty K-popu, analizując unikalne brzmienie, choreografię i proces kreowania idoli. Ten gatunek nie tylko kreuje tożsamość narodową mieszkańców Korei Południowej, lecz także wpływa na politykę i globalny przemysł rozrywkowy. K-pop. Przewodnik to obowiązkowa lektura dla pasjonatów kultury Dalekiego Wschodu pragnących poznać zjawisko, które na nowo definiuje muzykę popularną.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Muzyka 650 [Wypożyczalnia] (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Cultura)
Lévi-Strauss swobodnie czerpie ze swych prac, wydobywając najważniejsze ich tematy, komentując je i analizując. Odczytuje na nowo utwory, które przyniosły mu sławę, podejmując najważniejsze dla społeczeństwa i nieprzerwanie zajmujące go kwestie, zwłaszcza jeśli chodzi o związki między „rasą”, kulturą a historią. Zastanawia się też nad możliwą przyszłością nowych form humanizmu w tak zmieniającym się świecie.
O ile stali czytelnicy Lévi-Straussa odnajdą tu problematykę przenikającą jego wcześniejsze dzieła, to nowe pokolenia będą mogły odkryć pewną wizję przyszłości proponowaną przez słynnego antropologa. Podkreślając znaczenie antropologii jako nowego „demokratycznego humanizmu”, Lévi-Strauss zastanawia się nad „kresem kulturowej supremacji Zachodu” oraz nad związkami między relatywizmem kulturowym a osądem moralnym. Badając problemy globalizującego się społeczeństwa, bierze pod uwagę także praktyki ekonomiczne, kwestie związane ze sztucznym zapłodnieniem, relacje między myślą naukową a mityczną(...)
Uznawane na całym świecie dzieło Claude’a Lévi-Straussa staje się dzisiaj laboratorium myśli otwartej na przyszłość. Dla studentów oraz młodszych pokoleń niniejsza książka będzie z pewnością najlepszym wprowadzeniem do wrażliwego zrozumienia świata Lévi-Straussa.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Nauki humanistyczne 223 [Wypożyczalnia] (1 egz.)
Książka
W koszyku
Hanna Margolis w książce Animacja autorska w PRL w latach 1957–1968. Ukryty projekt Kazimierza Urbańskiego łączy kompetencje historyczki sztuki, krytyczki artystycznej i animatorki, co sprawia, że wyposażona jest w narzędzia badawcze i wiedzę z obranej dziedziny, jak i obserwacje oraz doświadczenie w działaniach artystycznych, organizacyjnych i produkcyjnych filmu animowanego. Autorka bada proces wyłaniania się w PRL praktyk i strategii animacji autorskiej oraz dokonuje rewizji dotychczasowych sądów na ten temat, dołączając do publikacji, które zaczynają składać się na rosnący powoli korpus polskich tekstów z dziedziny kultury produkcji. Trafnie wybrała metody pracy na dokumentach z publicznych i prywatnych archiwów, przeprowadziła wywiady z bohaterem książki, jego współpracownikami i studentami, sama była studentką Urbańskiego. Problematyka polskiego filmu animowanego jest prawdopodobnie najbardziej zaniedbanym tematem w dziedzinie refleksji naukowej o filmie, a książka Margolis ma charakter wyraźnie polemiczny wobec dotychczasowych publikacji i obiera nieużywaną w refleksji nad animacją ścieżkę, w której neutralne zdawałoby się pojęcia, jak film polski, polska animacja, animacja autorska, stają się problematyczne. Autorka prezentuje sytuację instytucji kinematograficznej w Polsce od lat odwilży i kluczowe dla zrozumienia paradoksów animacji autorskiej filmy Jana Lenicy i Waleriana Borowczyka, które – zupełnie inaczej niż inni badacze – przybliża jako produkcje Zespołu Filmowego Kadr zrealizowane w Wytwórni Filmów Dokumentalnych w Warszawie i z tego precedensu, a nie tylko talentu grafików, wysnuwa wnioski natury badawczej. Realizacje Lenicy i Borowczyka stają się głównym punktem odniesienia, niejako probierzem ukrytego w historii kina projektu Kazimierza Urbańskiego, powstałego w tym samym czasie w Pracowni Rysunku Filmowego przy krakowskiej ASP. Badaczka przybliża metody pracy, dydaktyki i teorii Urbańskiego. Nurt filozoficznej refleksji, uprzywilejowany w badaniach animacji, zderza z „dramatem materii”, kompozycjami kinetycznymi pozbawionymi scenariusza lub traktującymi go pretekstowo. Wreszcie staje się jaśniejsze, co Urbański rozumiał przez termin „kinoplastyka” i jak wcielał tę ideę w praktykę. Uzyskujemy także dostęp do „tygla laboratoryjnego”, mitycznego krakowskiego oddziału Studia Miniatur Filmowych, z którego wywodziło się całe pokolenie polskich animatorów, niejako z symbolicznego „ojcobójstwa” jego założyciela. Książka przekonuje, jak wiele z dorobku autorskiej animacji ma swoją kontynuację we współczesności i jak bezbronni, a nawet bezmyślni pozostajemy, nie zdając sobie w pełni sprawy z tego pełnego paradoksów dziedzictwa. Z recenzji dr hab. Moniki Talarczyk-Gubały.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Film animowany 31 [Wypożyczalnia] (1 egz.)
Książka
W koszyku
„Nie ukrywam, z niejaką zazdrością, że sam chciałbym napisać taką książkę, ale i z satysfakcją, że ktoś to wreszcie znakomicie zrobił. Mogę chyba nieskromnie (jako pomysłodawca i redaktor) powiedzieć, że To nie jest sztuka, panie profesorze będzie znakomitym dopełnieniem Klasycznych dzieł sztuki nowych mediów (2015) (Andrzej Pitrus był jednym z autorów tej pracy zbiorowej), które będzie wykorzystywane, także przeze mnie i, jestem przekonany, wielu innych nauczycieli akademickich zajmujących się w dydaktyce problematyką nowych mediów w sztuce. Warto ją polecić wszystkim tym, którzy często powtarzają, że sztuka technologiczna wymaga nie wiadomo jakich kompetencji odbiorczych, swoistego wtajemniczenia i znajomości nowych narzędzi, interfejsów, software’ów oraz hardware’ów. Nic bardziej mylnego – przede wszystkim potrzebna jest pasja i chęć poznawania nowej sztuki”. Z recenzji prof. dr. hab. Piotra Zawojskiego Andrzej Pitrus był w poprzednim wcieleniu kuguarem, ale za bestialskie pożarcie świetnie zapowiadającej się biatlonistki został skazany na życie w ludzkiej powłoce.Oczekując przebaczenia ze strony bogów, dorabia jako profesor w Instytucie Sztuk Audiowizualnych Uniwersytetu Jagiellońskiego. Pisze niskonakładowe książki poświęcone filmowi, sztuce mediów i innym zjawiskom związanym ze współczesną audiowizualnością. Autor m.in. monografii twórczości Billa Violi – jednego z najwybitniejszych artystów media artu. Mieszka czasem w Krakowie, czasem prowadzi życie nomady. Ostatnio uciekł przed polską ksenofobią i PiS-em do Torrevieja w południowo-wschodniej Hiszpanii. Pracuje tam nad książką poświęconą doświadczeniu kina.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Sztuka 509 [Magazyn] (1 egz.)
Książka
W koszyku
Książka, którą polecamy Państwa życzliwej uwadze , to kolejna publikacja powstała w ramach istniejącego już blisko dekadę programu studiów genderowych w Instytucie Socjologii UJ. Jest ona odbiciem dynamicznie rozwijających się studiów nad kulturową tożsamością płci nie tylko w środowisku krakowskim, ale również w innych ośrodkach w Polsce. Jak pisze prof. Barbara Gąciarz w przedstawionym wyborze tak wielu opracowań, płeć została potraktowana jako zjawisko wielowymiarowe: biologiczne, psychologiczne, socjologiczne, kulturowe i historyczne. Pozwoli to odbiorcom uświadomić sobie właściwą wagę zajmowania się problematyką genderową dla lepszego funkcjonowania społeczeństwa i kultury, a także zrozumienia uwarunkowań kształtujących postrzeganie rol społecznych kobiety i mężczyzny jako składowych szerszych procesów rozwojowych.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Trans-queer 22 [Wypożyczalnia] (1 egz.)
Książka
W koszyku
Heterologia, czyli dyskursywny tryb argumentowania oraz nurt filozoficzny badający status inności w zachodniej kulturze, powstała jako odpowiedź na wiele czynników intelektualno-społeczno-politycznych stopniowo zmieniających intelektualny krajobraz Francji i świata począwszy od lat dwudziestych XX wieku. Myśliciele tego nurtu poszukują podstawowych wartości, które uległy dewaluacji przede wszystkim w czasie II wojny światowej oraz później, w toku przemian kulturowych i cywilizacyjnych, na nowo zadając pytania o status podmiotu w relacji z Innym. Nadrzędnym celem niniejszej książki jest opracowanie etycznych aspektów heterologii. Analizie poddane zostają pisma Michela Foucaulta (ze względu na ostatni etap rozwoju twórczego, w którym postuluje on rozwój kultur Siebie bądź technik Siebie), filozofia odpowiedzialności za Innego Emmanuela Lévinasa i metoda dekonstrukcji Jacques`a Derridy wraz z ostatnim etapem zwrotu etycznego, kiedy w centrum rozważań znajdują się zagadnienia gościnności, daru, przebaczenia. Wyodrębniona etyka nazwana zostaje heterologiczną, a to, co inne, stanowi jej zasadę. W tego rodzaju etyce Inny nie może być obcy, ponieważ kształtuje tożsamość podmiotu, posiada twarz, wyjątkową osobowość uwikłaną w kulturę i historię. To, co inne, staje się znajome, bliskie, godne, by wziąć odpowiedzialność.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Nauki humanistyczne 379 [Wypożyczalnia] (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Anthropos)
„Porządek rzeczy. Relacje z przedwojennymi przedmiotami na ziemiach zachodnich (przypadek Wrocławia i Szczecina)” to książka o postawach i praktykach wywołanych przez przedwojenne rzeczy we współczesnym Wrocławiu i Szczecinie. Termin „poniemieckie”, potoczne określenie przedmiotów pozostawionych na ziemiach włączonych w granice Polski po II wojnie światowej, sugeruje, że niemieckie to minione i pozbawione ciągu dalszego. Badania etnograficzne prowadzone z wykorzystaniem narzędzi sztuki pokazują coś przeciwnego. Proces przysposabiania wciąż trwa, relacje pomiędzy ludźmi a rzeczami są kontynuowane, odkrywane i zawiązywane na nowo. Książka poświęcona jest więc sposobom używania przedwojennej spuścizny oraz rozłożonym w czasie aktom jej przejęcia i posiadania. Opisujemy rzeczy spokrewnione, uklasowione, rzeczy na sprzedaż, rzeczy użyteczne, a także te, które w integralny sposób należą do przestrzeni domu. Współtworzą one sieć powiązań wymykającą się kontynuowanemu od powojnia biało-czarnemu oglądowi rzeczywistości, według którego postawy wobec przeszłości określane są jednoznacznie jako jej afirmacja bądź wyparcie. Opowieść o relacjach z przedmiotami tworzą dwie oddzielne, choć powstające równolegle narracje: tekst i esej wizualny autorstwa Łukasza Skąpskiego. Wspólnie koncentrują się na pytaniu o znaczenia, jakie dla mieszkanek i mieszkańców polskich miast ma niemiecka przeszłość.
Ta pozycja znajduje się w zbiorach 2 placówek. Rozwiń listę, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Szczecin 107 [Wypożyczalnia] (1 egz.)
Czytelnia
Egzemplarze są dostępne wyłącznie na miejscu w bibliotece: sygn. Wydawnictwo Akademii Sztuki 85 [Czytelnia] (1 egz.)
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej