Sorting
Source
Katalog Mediateki
(11)
Form of Work
Książki
(10)
Literatura faktu, eseje, publicystyka
(3)
Czasopisma
(1)
Publikacje naukowe
(1)
Status
available
(10)
Branch
Wypożyczalnia
(10)
Author
Słodkowski Piotr (1985- )
(4)
Pietrasik Agata (1985- )
(3)
Banasiak Jakub (1980- )
(2)
Dąbrowski Jakub (1977- )
(2)
Baraniewski Waldemar (1953- )
(1)
Bogdańska-Krzyżanek Małgorzata
(1)
Burno Filip (1977- )
(1)
Demenko Anna (1978- )
(1)
Dąbrowski Jakub (1977-)
(1)
Jarosz Ewelina
(1)
Juszkiewicz Piotr (1959- )
(1)
Klein Lidia (1983- )
(1)
Kowalczyk Izabela (1971- )
(1)
Leśniak Andrzej (1978- )
(1)
Leśniakowska Marta
(1)
Mazur Adam (1977- )
(1)
Pużyńska Joanna
(1)
Szczerski Andrzej (1971- )
(1)
Szcześniak Magda (1985- )
(1)
Włodarczyk Wojciech (1949- )
(1)
Świerżewska-Franczak Maria
(1)
Świtek Gabriela (1969- )
(1)
Year
2020 - 2025
(1)
2010 - 2019
(10)
Time Period of Creation
2001-
(4)
1901-2000
(3)
1945-1989
(3)
Country
Poland
(11)
Language
Polish
(11)
Subject
Krytyka artystyczna
(4)
Sztuka
(4)
Cenzura
(2)
Wolność
(2)
Życie artystyczne
(2)
Architektura
(1)
Artyści
(1)
Centralne Biuro Wystaw Artystycznych
(1)
Estetyka
(1)
Faszyzm
(1)
Filozofia
(1)
Grafika polska
(1)
Lekcje muzealne
(1)
Malarstwo (sztuka)
(1)
Malarze polscy
(1)
Mecenat
(1)
Metody nauczania
(1)
Miasta
(1)
Modernizacja
(1)
Polityka
(1)
Prawo
(1)
Socrealizm
(1)
Szkolnictwo wyższe
(1)
Sztuka polska
(1)
Tarasewicz, Leon (1957- )
(1)
Urbanistyka
(1)
Wydział Malarstwa (Akademia Sztuk Pięknych ; Warszawa)
(1)
Wystawy sztuki
(1)
Zachęta - Narodowa Galeria Sztuki
(1)
Zbiory muzealne
(1)
Subject: time
1901-2000
(6)
1945-1989
(6)
1989-2000
(3)
2001-
(2)
Subject: place
Polska
(6)
Warszawa (woj. mazowieckie)
(2)
Genre/Form
Antologia
(3)
Publicystyka
(3)
Historia
(2)
Sztuka polska
(2)
Architektura
(1)
Architektura bioniczna
(1)
Architektura organiczna
(1)
Materiały konferencyjne
(1)
Opracowanie
(1)
Publikacja bogato ilustrowana
(1)
Sztuka ludowa
(1)
Domain
Kultura i sztuka
(5)
Historia
(2)
Architektura i budownictwo
(1)
Bibliotekarstwo, archiwistyka, muzealnictwo
(1)
Edukacja i pedagogika
(1)
Polityka, politologia, administracja publiczna
(1)
11 results Filter
Book
In basket
Książka obejmuje teksty dotyczące założeń przedwstępnych w badaniu polskiej sztuki najnowszej. Tytułowe założenia przedwstępne dotyczą rozmaitych uwarunkowań, które zostały tak mocno zinternalizowane przez historyków sztuki, że umykają ich uwadze, ale jednocześnie silnie wpływają na przyjęte pozycje badawcze. Innymi słowy, założenia przedwstępne mogą dotyczyć przekonań ideologicznych, szkół metodologicznych, perspektyw związanych z geografią artystyczną i cezurami przeniesionymi z porządku politycznego czy w końcu tzw. ogólnych przekonań, które wszelako zawsze wiążą się z konkretną aksjologią. Książka próbuje tropić te uwarunkowania, stawiając pytanie o ewentualną możliwość ich przepracowania.
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia
There are copies available to loan: sygn. Sztuka 218 [Wypożyczalnia] (1 egz.)
Book
In basket
Dyptyk książkowy Cenzura w sztuce polskiej po 1989 roku to pierwsze opracowanie, w którym w sposób kompleksowy poddano analizie problematykę ograniczania wolności ekspresji artystycznej w III RP. Publikacja obejmuje dwa uzupełniające się ujęcia – prawne oraz historyczne (z uwzględnieniem politycznych i społecznych aspektów zjawiska). Pierwszy tom łączy refleksję z zakresu różnych obszarów badawczych, przede wszystkim prawa oraz teorii i historii sztuki. Takie bezprecedensowe ujęcie umożliwia nowe spojrzenie na podejmowaną problematykę oraz ułatwia kompetentne formułowanie wniosków. Tom obejmuje m.in. rozważania nad znaczeniem sztuki w kontekście ogólnych zasad odpowiedzialności karnej oraz szczegółową analizę wybranych regulacji prawnokarnych, które najczęściej stają się przyczyną konfliktów między działalnością artystyczną a prawem. Autorzy, uwzględniając specyfikę artystycznej wypowiedzi, wzbogacają perspektywę dogmatyczną o odniesienia do konkretnych kazusów. W książce opisane i przeanalizowane zostały także procesy „o sztukę”, wśród których najwięcej uwagi poświęcono sprawom Adama „Nergala” Darskiego oraz Krzysztofa Kuszeja. W uzupełnieniu zarysowano szersze, międzynarodowe tło prawnej ochrony wolności wypowiedzi artystycznej – zwłaszcza w sytuacjach konfliktu z wolnością religijną.
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia
There are copies available to loan: sygn. Dublety 190 [Wypożyczalnia], Dublety 189 [Wypożyczalnia], Sztuka 51 [Wypożyczalnia] (3 egz.)
Book
In basket
W tomie drugim autor poddaje krytyce problematykę immunitetu artystów i sztuki, a następnie podejmuje próbę narratywizacji dziejów cenzury w sztuce polskiej w latach 1989–2010. Na podstawie zgromadzonego materiału faktograficznego wychwytuje charakterystyczne jakościowe i ilościowe aspekty badanego zjawiska. W opisy cenzorskich przypadków wplata analizy porównawcze, wskazuje precedensy, symboliczne przełomy, ciągi lub korelacje wydarzeń, podkreśla także ich implikacje prawne (uwzględniając ustalenia z tomu pierwszego). W szczegółowy sposób omówiona została sprawa Doroty Nieznalskiej. Narracji historycznej towarzyszy, oparta głównie na prasie codziennej, refleksja nad polskim dyskursem medialnym o sztuce współczesnej. Książkę zamyka spis wypadków cenzorskich.
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia
There are copies available to loan: sygn. Sztuka 52 [Wypożyczalnia] (1 egz.)
Book
In basket
Żywe architektury : analogia biologiczna w architekturze końca XX wieku / Lidia Klein. - Warszawa : Fundacja Kultura Miejsca, 2014. - 255, [1] strona : ilustracje (głównie kolorowe) ; 24 cm.
Książka Lidii Klein to pierwsza u nas praca opisująca jeden z najbardziej intrygujących nurtów w kulturze artystycznej – współczesną architekturę organiczną. Publikacja jest próbą przyjrzenia się genezie tego zjawiska i poddania krytycznej analizie koncepcji twórców działających od lat dziewięćdziesiątych XX wieku, którzy imitują rozwiązania zaobserwowane w porządku natury i dopiero z nich wywodzą rozstrzygnięcia projektowe. Takie próby przeprowadzane są głównie przy udziale programów komputerowych używanych do generowania form architektonicznych na wzór procesów biologicznych. Dla części architektów cyfrowe narzędzia są jednak niewystarczające, a wizja prawdziwie żywej architektury może spełnić się jedynie dzięki zastosowaniu jako budulca materiału biologicznie czynnego. W obu przypadkach celem jest stworzenie architektury zrywającej z paradygmatem budynku jako statycznego i martwego tworu. Autorka analizuje prace takich architektów jak John Frazer, Dennis Dollens, Alberto T. Estévez, Greg Lynn, Zbigniew Oksiuta, Lars Spuybroek, grupa UNStudio, Marcos Cruz, Steve Pike i Rachel Armstrong. Choć działalność większości z nich sytuuje się raczej w sferze koncepcji niż realizacji, ich projekty miały kluczowe znaczenie dla estetyki nadającej kształt dzisiejszej przestrzeni. W publikacji zamieszczone są liczne zdjęcia i ilustracje prac najwybitniejszych architektów łączących w swoich dziełach architekturę z naturą.
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia
There are copies available to loan: sygn. Dublety 305 [Wypożyczalnia], Architektura 98 [Wypożyczalnia] (2 egz.)
No cover
Journal
In basket
Form of Work
Czas.11
Ostatnio wpłynęły zeszyty:
Czytelnia: 2013 nr x, nr 4 (4), 2014 nr x, nr 1 (4), nr 2 (5), nr 3 (6), nr 4 (7), 2015 nr x, nr 1, nr 2, nr 3, nr 4, 2016 nr x, nr 1 (12), nr 2 (13), nr 3 (14), nr 4 (15), 2017 nr 1, nr 2, 2018 nr x, nr 3 (22), 2019 nr x, nr 1 (24), nr 2 (25), nr 3 (26), nr 4 (27), 2020 nr x, nr 1 (28), nr 2 (29), nr 3 (30), nr 4 (31), 2021 nr 1 (32), nr 2 (33), nr 3 (34), 2918 nr 4 (23)
Book
In basket
(Archiwum Zachęty)
„Grafika to najobszerniejsza, a jednocześnie najmniej znana publiczności część kolekcji Zachęty. Zbiór liczący 2147 prac, bardzo zróżnicowanych pod względem stylistycznym, jakościowym i formalnym, pochodzi z różnych etapów działalności instytucji. […] Książka jest próbą odpowiedzi na pytanie, jaką rolę odgrywała grafika w działalności wystawienniczej i oświatowej CBWA w latach 60. i w jakim stopniu wystawy grafiki wpłynęły na kształt kolekcji Zachęty”. (ze wstępu „Bardzo różnie i bardzo dobrze”)
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia
There are copies available to loan: sygn. Instytucje/ Kolekcje W.47 [Wypożyczalnia] (1 egz.)
Book
In basket
Książka Jakuba Banasiaka to pierwsze monograficzne opracowanie dotyczące metody pedagogicznej Leona Tarasewicza. Artysta ten nauczał na Wydziale Malarstwa warszawskiej ASP w latach 1996–2009, prowadząc najpierw Pracownię Gościnną, później pracownię dyplomującą. W 2009 roku odszedł na nowo powstały Wydział Sztuki Mediów, gdzie do dziś prowadzi Pracownię Przestrzeni Malarskiej.
Tarasewicz zrewolucjonizował nauczanie malarstwa, redefiniując wszystkie ćwiczenia uchodzące za fundament dydaktyki tego przedmiotu: studium postaci, martwą naturę i plener. Wychodząc z założenia, że ucząc sztuki w tradycyjnej formule, naucza się jedynie minionych konwencji artystycznych, wypracował metodę „oduczania sztuki”, czyli odzwyczajania studentów od przyjętych powszechnie formuł obrazowania. W konsekwencji umieścił dydaktykę w kontekście życia artystycznego rozgrywającego się poza Akademią, negując tym samym podstawową zasadę dydaktyki na Wydziale Malarstwa – autonomię (zarówno medium, jak i instytucji).
Książka zawiera drobiazgową rekonstrukcję poszczególnych elementów metody pedagogicznej Tarasewicz, a także jej genezę i skutki zarówno dla Wydziału Malarstwa, jak i jego własnej praktyki dydaktycznej. Oduczyć sztuki nie ucieka jednak do próby krytycznej analizy opisywanego fenomenu – pracując nad książką, autor rozmawiał zarówno ze zwolennikami, jak i krytykami realizowanej przez Tarasewicza metody.
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia
There are copies available to loan: sygn. Artyści Tar.8 [Wypożyczalnia] (1 egz.)
Book
In basket
Czytelnik dowie się z tej publikacji o wielkiej przebudowie miast w latach ok. 1925-40, przeczyta o wyreżyserowanych spektaklach urządzanych w miejskiej scenografii (także w otoczeniu zabytków), pozna najciekawsze architektoniczne znaki faszystowskiego projektu modernizacyjnego, takie jak wieżowce, autostrady, nowoczesne dworce, garaże, lotniska, tory wyścigów samochodowych. W książce opisano także budowę nowych miast, przebudowę miejskich ośrodków w zamorskich koloniach, wznoszenie reprezentacyjnej dzielnicy EUR (Esposizione Universale di Roma), transformację Rzymu, stosunek Mussoliniego do awangardy, konflikty we włoskim środowisku architektonicznym.
Prof. Marta Leśniakowska w recenzji książki napisała: „Autor skonstruował intrygującą narrację o regeneracyjnych procesach, jakie dokonywały się we Włoszech Mussoliniego […] Odsłonięte zostały mechanizmy wytwarzania przez faszystowski reżim nowej przestrzeni jako reprezentacji „nowego Włocha”, zawłaszczania i przekształcania przestrzeni publicznej przy wykorzystywaniu, na równi, zastanych struktur miejskich, awangardy i nowoczesnych strategii agitacyjnych […] agresywnej propagandy. ”.
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia
There are copies available to loan: sygn. Architektura 96 [Wypożyczalnia] (1 egz.)
Book
In basket
„Czas debat” jest pierwszą antologią zbierającą teksty polskiej krytyki artystycznej z okresu od końca wojny do zmierzchu socrealizmu. Artykuły zawarte w książce budują złożony i nieoczywisty obraz pola sztuki z lat 1945-1954, naświetlając z różnych stron kluczowe dla tej epoki dyskusje dotyczące m.in. mecenatu państwowego, czy też społecznej roli sztuki nowoczesnej. Książka zawiera przedruki 139 tekstów, które sproblematyzowane zostały w redaktorskich notach oraz rozbudowaną bibliografię.
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia
There are copies available to loan: sygn. Sztuka 436 [Wypożyczalnia], Dublety 556 [Wypożyczalnia] (2 egz.)
Book
In basket
Artykuły zebrane w drugim tomie poświęcone są kwestii rozstrzygnięć wewnątrzartystycznych związanych z pytaniem o „dobry obraz”. Przedrukowane teksty na różny sposób tłumaczą i definiują istotne dla tego czasu pojęcia realizmu i formalizmu oraz stawiają pytania o adekwatności języka artystycznego w świetle zmienionej sytuacji powojennej. Wydobywają również złożoność postaw artystycznych związanych z projektami sztuki nowoczesnej, ale również socrealizmu.
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia
There are copies available to loan: sygn. Sztuka 437 [Wypożyczalnia] (1 egz.)
Book
In basket
Teksty składające się na trzeci tom odsłaniają inne wymiary przywoływanych uprzednio debat i problemów. Przedrukowane artykuły obrazują jak polscy krytycy, artyści i literaci postrzegali rozwój sztuk wizualnych po obu stronach żelaznej kurtyny, konstruując tym samym globalną geografię artystyczną. Ukazują również w jaki sposób, poprzez pryzmat bieżących dyskusji artystycznych, reinterpretowano tradycję sztuki polski. Przywołują również pojedynczych twórców, postaci najczęściej omawiane i najważniejsze z perspektywy ówczesnej krytyki artystycznej, które często wykraczają poza znany nam kanon.
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia
There are copies available to loan: sygn. Sztuka 438 [Wypożyczalnia], Dublety 557 [Wypożyczalnia] (2 egz.)
The item has been added to the basket. If you don't know what the basket is for, click here for details.
Do not show it again