Człowiek
Sortowanie
Źródło opisu
Katalog Mediateki
(6)
Forma i typ
Książki
(4)
Artykuły
(2)
Publikacje naukowe
(1)
Dostępność
dostępne
(3)
wypożyczone
(1)
Placówka
Wypożyczalnia
(4)
Autor
Delikta Wojciech
(1)
Dworniczak-Leśniak Kamila
(1)
Jagodzińska Katarzyna (grafik)
(1)
Lipszyc Adam (1975- )
(1)
Moggridge Bill (1943-2012)
(1)
Łobocki Mieczysław (1929-2012)
(1)
Rok wydania
2020 - 2024
(2)
2010 - 2019
(3)
2000 - 2009
(1)
Okres powstania dzieła
2001-
(2)
Kraj wydania
Polska
(6)
Język
polski
(4)
angielski
(1)
Temat
Fortepian
(1594)
Sztuka
(1454)
Muzyka polska
(1360)
Wystawy sztuki
(1311)
Płyty gramofonowe
(717)
Człowiek
(-)
Skrzypce
(713)
Nuty
(609)
Muzyka
(548)
Konkursy i festiwale muzyczne
(514)
Muzyka niemiecka
(408)
Chóry
(394)
Sztuka polska
(377)
Gitara
(260)
Kompozytorzy polscy
(258)
Historia
(253)
Tematy i motywy
(245)
Wiolonczela
(239)
Katalog wystawy
(236)
Muzyka austriacka
(226)
Inscenizacja
(216)
Instalacja (sztuki plastyczne)
(196)
Estetyka
(189)
Performance
(183)
Opera (przedstawienie)
(182)
Altówka
(177)
Wzornictwo przemysłowe
(176)
Malarstwo polskie
(169)
Muzyka włoska
(163)
Kobieta
(159)
Flet
(156)
Filozofia
(155)
Orkiestry
(154)
Klarnet
(144)
Muzyka rosyjska
(143)
Wideo-art
(142)
Muzyka francuska
(139)
Artyści
(135)
Organy (instrument)
(133)
Akordeon
(127)
Kultura
(125)
Fotografia
(119)
Konkursy i festiwale artystyczne
(119)
Orkiestry symfoniczne
(118)
Historia sztuki
(106)
Grafika polska
(105)
Feminizm
(104)
Kultura i sztuka
(103)
Imprezy muzyczne
(102)
Pianiści polscy
(102)
Koncerty i recitale
(97)
Miasta
(96)
Design
(94)
Muzyka na fortepian
(93)
Psychologia
(92)
Rzeźba polska
(92)
Edukacja muzyczna
(91)
Moda
(87)
Socjologia
(87)
Dyrygentura
(86)
Teatr polski
(85)
Teoria sztuki
(85)
Ciało ludzkie
(84)
Artyści polscy
(83)
Chopin, Fryderyk 1810-1849
(83)
Grafika użytkowa
(83)
Muzeum Sztuki (Łódź)
(82)
Grafika
(81)
Krytyka muzyczna
(81)
Malarze polscy
(81)
Technologia
(81)
Śpiew
(81)
Fotografia artystyczna
(79)
Recenzja teatralna
(79)
Urbanistyka
(79)
Rzeźba
(78)
Teoria muzyki
(77)
Reżyserzy polscy
(76)
Budownictwo użyteczności publicznej
(75)
Instrumenty perkusyjne
(75)
Muzycy
(75)
Wykonanie i interpretacja (muzyka)
(75)
Taniec
(73)
Komiksy
(72)
Typografia
(72)
Etnografia
(70)
Zachęta - Narodowa Galeria Sztuki
(70)
Muzyka węgierska
(69)
Projektowanie
(67)
Muzyka czeska
(66)
Chopin, Fryderyk (1810-1849)
(65)
Rysunek
(64)
Muzyka wokalna
(63)
Trąbka
(63)
Krytyka artystyczna
(62)
Barok
(60)
Klawesyn
(60)
Cywilizacja
(59)
Obój
(59)
Muzyka poważna
(58)
Renesans
(57)
Temat: czas
1901-2000
(2)
1801-1900
(1)
1901-1914
(1)
1914-1918
(1)
1918-1939
(1)
Temat: miejsce
Nowy Jork (Stany Zjednoczone)
(1)
Polska
(1)
Warszawa (woj. mazowieckie)
(1)
Gatunek
Esej
(1)
Fotografia belgijska
(1)
Malarstwo belgijskie
(1)
Monografia
(1)
Rzeźba belgijska
(1)
Dziedzina i ujęcie
Historia
(2)
Etnologia i antropologia kulturowa
(1)
Filozofia i etyka
(1)
Kultura i sztuka
(1)
Psychologia
(1)
6 wyników Filtruj
Artykuł
W koszyku
Obrazy obsesji / Wojciech Delikta. W: Arteon : magazyn o sztuce. - Czas. 3, nr 5 (2015), s. 6-9 1508-3454.
Dokument nadrzędny: Arteon : magazyn o sztuce.
Francis Bacon – brytyjski malarz urodzony w Irlandii, samouk. Zdecydowany przeciwnik abstrakcjonizmu w sztuce. Popierał nurt ekspresjonistyczny. Uznawany jest za jednego z czołowych twórców malarstwa figuratywnego. Na początku tworzył w duchu surrealizmu i kubizmu, ale po 1950 wykształcił własny styl. Tematem jego obrazów był człowiek samotny, wyobcowany, znajdujący się nierzadko w sytuacji zagrożenia. Jego obrazy pełne są nadrealnych perspektyw, dramatyzmu i teatralnej ekspresji (deformacja postaci, nieokreślona przestrzeń, żywe, intensywne barwy). Wiele razy podejmował tematykę religijną (zwłaszcza motyw ukrzyżowania), ale inspiracją dla niego były także prace Rembrandta, Grünewalda, Velázqueza, fotografie i prasa.
Książka
W koszyku
W pierwszych latach po II wojnie światowej zyskujące na popularności magazyny ilustrowane określały horyzont świadomości odbiorców w różnych miejscach globu. Fotoreporterzy, bohaterzy frontowi obserwowali świat podnoszący się z ruin i dręczony kolejnymi konfliktami, a ich fotografie, niekiedy wstrząsające, innym razem kojące, wykorzystywano w rozmaity sposób – niejednokrotnie odbiegający od autorskiej intencji. Język nowoczesnego fotoreportażu, kształtujący się przede wszystkim we Francji i Stanach Zjednoczonych w latach 40. i 50. XX wieku, służył umiejętnemu budowaniu narracji o narodowej i ponadnarodowej konsolidacji. Kluczowym wydarzeniem dla zrozumienia tego fenomenu jest amerykańska wystawa The Family of Man, „monumentalny esej fotograficzny” skomponowany z materiałów magazynów ilustrowanych, zwłaszcza „Life”. W latach 1955-1962 prezentowano ją w kilkudziesięciu krajach o rozmaitym statusie politycznym, w tym, w 1959 roku – w Polsce, gdzie witano ją z entuzjazmem, jako zwiastun ideowego rozprężenia, język fotografii humanistycznej był tu już zadomowiony i miał swoją ideową wymowę. Książka ma na celu uchwycenie fenomenu powojennego fotoreportażu jako języka opowiadania o świecie po katastrofie, trawionego niepokojem zimnej wojny, nieprzepracowaną traumą i obawą o jutro.
A Human Family. The Reception of the Exhibition The Family of Man in Poland and a Humanistic Photographic Paradigm The author analyses the original project of the exhibition, its travels around the world and the specific character of its presentation in Poland, as well as the phenomenon of humanistic photo report seen as a visual language in transnational communication, characteristic of the modern thinking about the medium. Keywords: photography, photo report, modernism, art criticism, realism, humanism.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Fotografia 118 [Wypożyczalnia] (1 egz.)
Artykuł
W koszyku
Współczesna sztuka belgijska : Między konstruktywizmem a figuracją / Katarzyna Jagodzińska. W: Arteon : magazyn o sztuce. - Czas. 3, nr 9(2008), s. 34 1508-3454.
Dokument nadrzędny: Arteon : magazyn o sztuce.
Fotograf, malarz i rzeźbiarz, trzech współczesnych artystów belgijskich zaprezentowało swoje prace w krakowskim Międzynarodowym Centrum Kultury.
Prezentacja twórczości Guy'a Vandenbrandena, Luca Ledene'a i JanKégo – trzech wybitnych artystów belgijskich, dla których źródłem inspiracji są zarówno tradycja konstruktywistyczna, jak i wciąż w sztuce obecny nurt figuracji.
JanKé (Jan Keteleer), ur. 1960, po latach zajmowania się fotografią komercyjną swoje zainteresowania skierował ku artystycznej fotografii czarno-białej. Inspiracją dla niego stały się problemy wielokulturowego społeczeństwa Belgii, współistnienia różnych grup narodowościowych, etnicznych, kwestie bariery językowej i braku dialogu między „starymi" (rdzennymi) a „nowymi" Belgami (imigrantami).
Guy Vandenbranden, ur. 1926, jeden z najwybitniejszych belgijskich malarzy należących do nurtu konstruktywizmu. Konsekwentnie posługuje się językiem abstrakcji geometrycznej. Odkrycie przez Vandenbrandena malarstwa Pieta Mondriana i Theo van Doesburga zaowocowało spektakularnym zwrotem w jego twórczości – zdecydowanym odejściem od figuracji. Niszcząc wszystkie dotychczasowe prace, Vandenbranden zaczął tworzyć kompozycje w ściśle geometrycznym stylu. Jednak szybko porzucił oschłą, czystą i ascetyczną jego odmianę, tworząc obrazy urzekające bogactwem nasyconych, żywych kolorów. Inspiracja twórczością Victora Vasarely'ego przyniosła niezwykle atrakcyjne wizualnie kompozycje, oparte na złudzeniach optycznych i zdecydowanej kolorystyce.
Luc Ledene, ur. 1955, poświęcił się całkowicie twórczości rzeźbiarskiej. Dla rzeźb Ledene'a punktem wyjścia jest ludzkie ciało. Ale zainspirowany jego strukturą i formami tworzy odległe od kształtów naturalnych abstrakcyjne rzeźby, w których odkrywamy ślady figury. Także charakterystyczne dla jego twórczości są przestrzenne struktury, które tworzy, łącząc kamienne bryły o aluzjach organicznych z geometrycznymi konstrukcjami ze stali.
Książka
W koszyku
(Nowa Humanistyka, ISSN 2353-494X ; t. 57)
To jest filozoficzna książka o Freudzie. Staram się w niej pokazać, że z pism twórcy psychoanalizy wydobyć można splot koncepcji, które w sposób atrakcyjny opisują logikę ludzkiego doświadczenia. W moim przekonaniu, we Freudowską wizję człowieka wpisane są trzy ogólne tezy. Oto one: 1) człowiek jest wykolejonym zwierzęciem; 2) człowiek jest istotą wewnętrznie poróżnioną; 3) człowiek jest istotą społeczną ze społeczeństwem nieodwołalnie skłóconą. W siedmiu kolejnych rozdziałach próbuję te trzy tezy uszczegółowić, rozwinąć i skomplikować. Moim celem nie jest odtworzenie źródłowej myśli Freuda, lecz jej częściowa modyfikacja przeprowadzona w trybie krytycznej lektury wybranych tekstów autora Objaśniania marzeń sennych. W lekturze tej kieruję się trzema konceptami. Po pierwsze, staram się wygrywać napięcia rozdzierające owe teksty, tak by ujawnić nowe znaczenia, których samemu Freudowi nie udało się wyrazić w sposób klarowny. Po drugie, modyfikując myśl twórcy psychoanalizy podążam nierzadko za późniejszymi teoretykami tej tradycji. Po trzecie, koncepcje Freuda łączę z ideami spadkobierców tradycji odmiennej, a mianowicie żydowskiego mesjanizmu. Wplatając cienką teologiczną nić w psychoanalityczną materię, tworzę heterogeniczne konstrukty myślowe, które określam tu mianem „spekulacji marańskich”. Spekulacje te dotyczą zaś spraw najważniejszych: naszej cielesności, języka, pragnienia - i szczęścia.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Nauki humanistyczne 305 [Wypożyczalnia] (1 egz.)
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Wszystkie egzemplarze są obecnie wypożyczone: sygn. Nauki humanistyczne 466 [Wypożyczalnia] (1 egz.)
Książka
DVD
W koszyku
Designing interactions / Bill Moggridge. - Cambridge, Massachusetts ; London : The MIT Press, 2007. - XXIV, 766 stron : ilustracje ; 24 cm + DVD.
Technologia cyfrowa zmieniła sposób, w jaki wchodzimy w interakcję ze wszystkim – od gier, w które gramy, po narzędzia, których używamy w pracy. Projektanci produktów technologii cyfrowej nie postrzegają już swojej pracy jako projektowania obiektu fizycznego – pięknego lub użytkowego – ale jako projektowania naszych interakcji z nim. W projektowaniu interakcji, wielokrotnie nagradzany projektant Bill Moggridge przedstawia nam czterdziestu wpływowych projektantów, którzy ukształtowali naszą interakcję z technologią. Moggridge, projektant pierwszego laptopa (GRiD Compass, 1981) i założyciel firmy projektowej IDEO, opowiada nam te historie z punktu widzenia specjalisty z branży, śledząc ewolucję pomysłów od inspiracji do rezultatu. Innowatorzy, z którymi przeprowadza wywiady — w tym Will Wright, twórca The Sims, Larry Page i Sergey Brin, założyciele Google oraz Doug Engelbart, Bill Atkinson i inne osoby zaangażowane w wynalezienie i rozwój myszy i komputerów stacjonarnych — odegrali kluczową rolę w dokonywaniu zmian w projektowaniu interakcji. Ich historie przedstawiają historię rozwoju projektów przedsiębiorczych dla technologii.
Moggridge i jego rozmówcy omawiają takie pytania, jak: dlaczego komputer osobisty ma okno w pulpicie, co sprawiło, że przenośne organizery firmy Palm odniosły taki sukces, co sprawia, że ​​gra staje się hobby, dlaczego Google jest preferowaną wyszukiwarką i dlaczego 30 milionów ludzi w Japonia wybiera usługę i-mode dla swoich telefonów komórkowych. Moggridge opowiada historię swojego własnego procesu projektowania i wyjaśnia skupienie się na ludziach i prototypach, które odniosło sukces w IDEO – w jaki sposób potrzeby i pragnienia ludzi mogą inspirować innowacyjne projekty oraz jak ewoluują metody prototypowania w projektowaniu technologii cyfrowej.
Wywiady z: Billem Atkinsonem, Durrell Bishop, Brendan Boyle, Dennis Boyle, Paul Bradley, Duane Bray, Sergey Brin, Stu Card, Gillian Crampton Smith, Chris Downs, Tony Dunne, John Ellenby, Doug Englebart, Jane Fulton Suri, Bill Gaver, Bing Gordon, Rob Haitani, Jeff Hawkins, Matt Hunter, Hiroshi Ishii, Bert Keely, David Kelley, Rikako Kojima, Brenda Laurel, David Liddle, Lavrans Løvlie, John Maeda, Paul Mercer, Tim Mott, Joy Mountford, Takeshi Natsuno, Larry Page , Mark Podlaseck, Fiona Raby, Cordell Ratzlaff, Ben Reason, Jun Rekimoto, Steve Rogers, Fran Samalionis, Larry Tesler, Bill Verplank, Terry Winograd, Will Wright
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Produkt 20 [Wypożyczalnia] (1 egz.)
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej