Sortowanie
Źródło opisu
Katalog Mediateki
(27)
Forma i typ
Książki
(27)
Publikacje naukowe
(11)
Literatura faktu, eseje, publicystyka
(6)
Albumy i książki artystyczne
(4)
Publikacje promocyjne
(2)
Poradniki i przewodniki
(1)
Publikacje popularnonaukowe
(1)
Dostępność
dostępne
(27)
Placówka
Wypożyczalnia
(27)
Autor
Ronduda Łukasz (1976- )
(2)
Turowski Andrzej (1941- )
(2)
Bagińska Agnieszka (historyk sztuki)
(1)
Bajbor Magdalena (1977- )
(1)
Banasiak Jakub (1980- )
(1)
Bargielska Justyna (1977- )
(1)
Bialy Richard J. (1951- )
(1)
Białostocki Jan (1921-1988.)
(1)
Biały Aneta
(1)
Budnik Natalia
(1)
Chutnik Sylwia (1979- )
(1)
Cuba Ewa
(1)
Cuba Stanley
(1)
Cymer Dominik (1976- )
(1)
Czerniewska-Andryszczyk Klara (1987- )
(1)
Danielewicz Iwona
(1)
Dauksza Agnieszka (1988- )
(1)
De Iacobis Simone
(1)
Dehnel Jacek (1980- )
(1)
Domańska Ewa (1963- )
(1)
Dąbrowska Agnieszka
(1)
Figiel Joanna (1985- )
(1)
Fiocco Giuseppe (1884- .)
(1)
Gaweł Łukasz
(1)
Grant Hugh A
(1)
Głowacki Wojciech (historyk sztuki)
(1)
Jackiewicz-Król Danuta
(1)
Jarema Maria (1908-1958)
(1)
Jeziorowski Tomasz (1980- )
(1)
Jurgenson Nathan
(1)
Kaźmierczak Małgorzata (1979- )
(1)
Knorowski Mariusz
(1)
Kolbuszewska Maria (1906-1996)
(1)
Koriat Karolina
(1)
Kozakiewicz Stefan (1914-1974.)
(1)
Kołodziejski Jacek (1980- )
(1)
Krakowska Joanna (1964- )
(1)
Krasnowolski Piotr
(1)
Kubiak Piotr (1976- )
(1)
Kuciewicz Małgorzata
(1)
Kusiak Joanna (1986- )
(1)
Landau Ryszard
(1)
Laskowski Michał (1994- )
(1)
Manicka Anna (1964- )
(1)
Masłowska Anna
(1)
Mendel Maria (1960- )
(1)
Micke-Broniarek Ewa
(1)
Mysłowska Olga (1984- )
(1)
Mączewska Katarzyna
(1)
Nowak Magdalena Anna (1985- )
(1)
Ochnio Monika
(1)
Otroszczenko Agnieszka (1976- )
(1)
Paszkowska Aleksandra (tłumaczka)
(1)
Pawlikowska Halina
(1)
Perlińska-Kobierzyńska Ewa (1984- )
(1)
Pietraszko Joanna
(1)
Plater-Zyberk Małgorzata
(1)
Rosales Rodríguez Agnieszka
(1)
Rudzińska Anna (historyk sztuki)
(1)
Ruszczyc Ferdynand Bernard
(1)
Sielewicz Natalia
(1)
Sienkiewicz Karol
(1)
Sieńczyk Maciej (1972- )
(1)
Sitek Gabriela (1984- )
(1)
Skolimowska Ewa (historyk sztuki)
(1)
Stanisławski Krzysztof (1956-)
(1)
Stobiecka Monika
(1)
Strożek Przemysław (1983- )
(1)
Szczęsny Jakub (1973- )
(1)
Szerszeń Tomasz (1981- )
(1)
Szubert Piotr (1953-2012.)
(1)
Szydłowska Katarzyna
(1)
Słodkowski Piotr (1985- )
(1)
Torchała Joanna
(1)
Valcanover Francesco
(1)
Walewska Anna (historyczka sztuki)
(1)
Wawrzyńczak Marcin (1968- )
(1)
Wiercińska Izabella (1961- )
(1)
Wołodźko Agnieszka (1961- )
(1)
Wójcik-Higersberger Renata
(1)
Włoch Szymon
(1)
Zaremba Łukasz (1983- )
(1)
Zelmańska-Lipnicka Anna
(1)
Ziembińska Ewa (historyczka sztuki)
(1)
Ziembińska Ewa (historyk sztuki)
(1)
Znojewska-Prokop Krystyna
(1)
Zychowicz Jessica
(1)
Łoziński Mikołaj (1980- )
(1)
Świetlicka Ewa
(1)
Rok wydania
2020 - 2025
(21)
2010 - 2019
(3)
1990 - 1999
(1)
1970 - 1979
(1)
1950 - 1959
(1)
Okres powstania dzieła
2001-
(22)
1901-2000
(1)
1918-1939
(1)
1939-1945
(1)
1945-1989
(1)
Kraj wydania
Polska
(27)
Język
polski
(27)
angielski
(4)
Przynależność kulturowa
Literatura polska
(1)
Temat
Wystawy sztuki
(6)
Sztuka
(5)
Awangarda (kierunek artystyczno-literacki)
(4)
Malarstwo polskie
(3)
Muzeum Narodowe (Warszawa)
(3)
Sztuka kobiet
(3)
Tematy i motywy
(3)
Urbanistyka
(3)
Artyści polscy
(2)
Gender
(2)
Kobieta
(2)
Kolonializm
(2)
Oświecenie
(2)
Rzeźba polska
(2)
Sztuka polska
(2)
Życie artystyczne
(2)
AIDS
(1)
Akademizm (kierunek artystyczny)
(1)
Aktywizm społeczny
(1)
Althamer, Paweł (1967- )
(1)
Andriolli, Natalia (1856-1912)
(1)
Architekci krajobrazu polscy
(1)
Architektura
(1)
Architektura krajobrazu
(1)
Architektura polska
(1)
Artyści plastycy polscy
(1)
Badania naukowe
(1)
Belorusec', Èvgenìâ Markìvna (1980- )
(1)
Biedermeier
(1)
Bohema
(1)
Budownictwo mieszkaniowe
(1)
Camp (estetyka)
(1)
Certowicz, Teofila (1862-1918)
(1)
Chagall, Marc (1887-1985)
(1)
ChudRada
(1)
Ciało ludzkie
(1)
City planning
(1)
Claudel, Camille (1864-1943)
(1)
Claudel, Camille, 1864-1943
(1)
Collective settlements
(1)
Cricot
(1)
Daniłowicz-Strzelbicka, Izabella (1880?-1926)
(1)
Demokracja deliberatywna
(1)
Demokratyzacja
(1)
Dunikowski, Xawery (1875-1964)
(1)
Ekologia
(1)
Ekspresjonizm
(1)
Emancypacja
(1)
Feminizm
(1)
Femìnìstična Ofenziva
(1)
Film artystyczny
(1)
Film eksperymentalny
(1)
Fotografie
(1)
Galeria Sztuki XIX Wieku (Muzeum Narodowe ; Warszawa)
(1)
Gerson-Dąbrowska, Maria (1869-1942)
(1)
Grafika polska
(1)
Grupa Krakowska (1930-1937)
(1)
Grupy artystyczne
(1)
Górna, Katarzyna (1968- )
(1)
Hase, Grażyna (1939- )
(1)
Historia sztuki
(1)
Historyzm (styl)
(1)
I wojna światowa (1914-1918)
(1)
II wojna światowa (1939-1945)
(1)
Igrzyska olimpijskie
(1)
Impresjonizm
(1)
Inność
(1)
Instytucje kultury
(1)
Jarema, Maria (1908-1958)
(1)
Kaja, Ryszard (1962-2019)
(1)
Kamienice przy ul. Inżynierskiej 3 (Warszawa)
(1)
Kirkland, Vance 1904-1981
(1)
Klasycyzm
(1)
Klimkowska, Zelda (1959- )
(1)
Komunikacja społeczna
(1)
Kontrkultura
(1)
Kozyra, Katarzyna (1963- )
(1)
Krytyka instytucjonalna
(1)
Kultura
(1)
Kultura popularna
(1)
Lipnicki, Sławomir (1972- )
(1)
Literatura
(1)
Losowość
(1)
Malarstwo europejskie
(1)
Malarstwo francuskie
(1)
Malarstwo rosyjskie
(1)
Malarstwo włoskie
(1)
Malarstwo żydowskie
(1)
Malarze polscy
(1)
Media społecznościowe
(1)
Miasta
(1)
Mioduszewski, Jan (1974- )
(1)
Mniejszości seksualne
(1)
Moda damska
(1)
Muzea
(1)
Muzea sztuki
(1)
Muzeum Plakatu w Wilanowie
(1)
Muzeum Rzeźby im. Xawerego Dunikowskiego
(1)
Muzeum Sportu i Turystyki (Warszawa)
(1)
Muzeum Warszawy
(1)
Temat: czas
1901-2000
(18)
2001-
(11)
1989-2000
(7)
1801-1900
(5)
1945-1989
(5)
1701-1800
(3)
1939-1945
(3)
1501-
(1)
1501-1600
(1)
1601-
(1)
1601-1700
(1)
1701-
(1)
1901-1914
(1)
1914-1918
(1)
1918-1939
(1)
Temat: miejsce
Warszawa (woj. mazowieckie)
(9)
Polska
(2)
Kraków (woj. małopolskie)
(1)
Nowy Jork (Stany Zjednoczone)
(1)
Praga-Północ (Warszawa ; część miasta)
(1)
Stany Zjednoczone (USA)
(1)
Ukraina
(1)
Gatunek
Esej
(5)
Praca zbiorowa
(5)
Album
(4)
Katalog wystawy
(4)
Opracowanie
(4)
Antologia
(1)
Monografia
(1)
Przewodnik po wystawie
(1)
Publicystyka
(1)
Publikacja bogato ilustrowana
(1)
Reportaż
(1)
Rozprawa doktorska
(1)
Wydawnictwo źródłowe
(1)
Wywiad dziennikarski
(1)
Dziedzina i ujęcie
Kultura i sztuka
(18)
Historia
(16)
Socjologia i społeczeństwo
(6)
Architektura i budownictwo
(3)
Bibliotekarstwo, archiwistyka, muzealnictwo
(2)
Filozofia i etyka
(2)
Etnologia i antropologia kulturowa
(1)
Gospodarka, ekonomia, finanse
(1)
Literaturoznawstwo
(1)
Media i komunikacja społeczna
(1)
27 wyników Filtruj
Książka
W koszyku
Czym grozi naciśnięcie klamki? Jaką moc ma szyfonowa bluzka? Dlaczego obraz gadał, a cukiernica kusiła? Co wyskoczyło z puszki po wedlowskich czekoladkach i jak można stracić zegarek z Kościuszką? Inspiracją do stworzenia dwudziestu opowiadań zawartych w książce stały się historie wybranych przedmiotów zgromadzonych na wystawie "Rzeczy warszawskie" w Muzeum Warszawy. Autorami publikacji są pisarze związani ze stolicą m.in Justyna Bargielska, Sylwia Chutnik, Jacek Dehnel, Mikołaj Łoziński czy Maciej Sieńczyk. Część opowiadań ma charakter fantastyczny, inne zaś nawiązują do rzeczywistych zdarzeń, jak np. historia dziewczynki, której ojca zamordowano w Katyniu. "Rzeczy ze swoją realnością to pamiątki przeszłości, uczestnicy i świadkowie zdarzeń, dlatego przyznajemy im rolę sprawczą"- powiedział wicedyrektor Muzeum Warszawy Jarosław Trybuś "Z jednej strony ta książka może przypominać magazyn, z drugiej - podręcznik osobliwości. To było bardzo ważne, żeby forma zachęcała do zgłębienia historii" - dodał Jacek Kołodziejski, autor zdjęć.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Instytucje/ Kolekcje W.42 [Wypożyczalnia] (1 egz.)
Książka
W koszyku
Kim Pani jest, panno Scholtz? Alina Scholtz to pionierka polskiej architektury krajobrazu i jedna z najważniejszych projektantek zieleni Warszawy. Odtworzony po wojnie Ogród Saski, monumentalne założenia krajobrazowe toru wyścigów konnych na Służewcu i Trasy W-Z czy kameralne, pełne zieleni i rozwiązań służących rekreacji przestrzenie osiedli Sady Żoliborskie i Szwoleżerów to tylko niektóre z jej stołecznych realizacji. Scholtz architekturę krajobrazu rozumiała szeroko: jako projektowanie przestrzeni za pomocą roślin, wody i ukształtowania terenu, z wyjątkową wrażliwością na cykliczność życia natury. Bogaty dorobek Aliny Scholtz, do tej pory niedoceniany, w tej publikacji prezentujemy po raz pierwszy w tak szerokim zakresie. Jej projekty inspirują i, w dobie zmian klimatu, podsuwają rozwiązania, które pomagają budować zrównoważony przyrodniczo mikroklimat miasta. Bo miasto to nie tylko architektura! „Książka jest pracą zbiorową autorstwa dwóch historyczek sztuki i trojga projektantów. Dorobek Scholtzówny jest więc interpretowany z odmiennych perspektyw, dotyczących współczesnych problemów zieleni w mieście i sposobów jej kształtowania. Dzięki temu książka jest ważnym wkładem w otwarte, interdyscyplinarne badania nad polską historią architektury, architektury krajobrazu i praktyką projektową oraz związkami między nimi. (…) materiał zebrany w kalendarium życia, katalogu projektów, bibliografii, poszerzony o cenne źródła ikonograficzne po raz pierwszy pokazuje wieloaspektowo twórczość Aliny Scholtzówny oraz aktualny stan wiedzy dotyczący dzisiejszej recepcji jej dokonań.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Artyści Sch.32 [Wypożyczalnia] (1 egz.)
Książka
W koszyku
Grażyna Hase : zawsze w modzie / pod redakcją Agnieszki Dąbrowskiej. - Warszawa : Muzeum Warszawy, 2022. - 277, [3] strony : faksymilia, fotografie, ilustracje, portrety ; 23 cm.
Grażyna Hase – kreatywna, niezależna, wszechstronna projektantka, gwiazda pokazów mody, fotomodelka, twórczyni marki Galeria Grażyny Hase. Jej styl przez pięć dekad wpływał na sposób ubierania się Polek i Polaków. Znany i doceniany dorobek projektantki, zawodowo związanej z Warszawą, jest właśnie odkrywany przez nowe pokolenia.  Niniejsza publikacja jest wszechstronną analizą warsztatu pracy Grażyny Hase. Projektantka z niezwykłą fantazją łączyła talent i znajomość krawieckiego rzemiosła z przedsiębiorczością: angażowała się w proces powstawania ubioru od projektu przez produkcję, organizację pokazów mody i sesji fotograficznych po sprzedaż i promocję w prasie. Projektowała kostiumy do filmów, stroje estradowe dla gwiazd muzyki popularnej, ale także uniformy dla personelu linii lotniczych czy prestiżowych hoteli. Autorzy i autorki przybliżają fenomen Hase jako projektantki – działającej niezależnie w czasach upaństwowienia produkcji PRL, a potem w okresie transformacji – na tle mody i ówczesnych zjawisk społecznych, gospodarczych i artystycznych. Przegląd autorskich kolekcji opatrzony komentarzami samej Grażyny Hase, spisanymi specjalnie na potrzeby tej książki, pokazuje różnorodność inspiracji i dowcip, widoczny także w przekładaniu na język mody różnorodnych, czasem nieoczywistych, motywów. Ubiory, projekty, fotografie, reprodukcje materiałów prasowych z zasobów Muzeum Warszawy oraz archiwum bohaterki – bogaty materiał ilustracyjny zachęca do modowej podróży w czasie.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Artyści Has.8 [Wypożyczalnia] (1 egz.)
Książka
W koszyku
Publikacja towarzysząca wystawie dzieł Marca Chagalla zakupionych w 2021 roku do zbiorów MNW. Na ten wyjątkowo cenny nabytek składa się czternaście prac wykonanych na podłożu papierowym, łączących wiele technik. Ich prezentacja stała się okazją do przybliżenia sylwetki i twórczości jednego z najważniejszych artystów XX wieku. Oryginalność stylu Chagalla wypływa z jednej strony z jego silnego przywiązania do tradycji chasydzkiej, w której wzrastał, z drugiej zaś – z wrażliwości na współczesne mu tendencje w sztuce. Wyjątkową poetycką wyobraźnię łączył on z wrażliwością na kolor. Książka zawiera katalog i reprodukcje wszystkich zakupionych prac artysty oraz dwóch grafik już wcześniej znajdujących się w zbiorach MNW.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Artyści Cha.9 [Wypożyczalnia] (1 egz.)
Książka
W koszyku
POLSKA | POLAND. RYSZARD KAJA (1962-2019), jedyny katalog wszystkich prac z Serii "POLSKA" autorstwa Ryszarda Kai, wydany przez Muzeum Plakatu w Wilanowie na otwarcie wystawy o tym samym tytule.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Wystawy/ Wydarzenia artystyczne P.105 [Wypożyczalnia] (1 egz.)
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Instytucje/ Kolekcje W.43 [Wypożyczalnia] (1 egz.)
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Artyści Dun.5 [Wypożyczalnia] (1 egz.)
Książka
W koszyku
Katalog wystawy „Bez gorsetu. Camille Claudel i polskie rzeźbiarki XIX wieku” przybliża sylwetki rodzimych artystek, których dorobek nie wzbudzał jak dotąd wystarczającego zainteresowania badaczy, pozostawał również nieznany szerszej publiczności. Punktem odniesienia w narracji mającej za zadanie ocalić od zapomnienia twórczość kobiet, które odznaczały się odwagą i determinacją w walce o prawo do wykonywania zawodu rzeźbiarki, jest œuvre Camille Claudel. Katalog, wynik wieloletnich badań naukowych, to kompendium o polskich rzeźbiarkach XIX wieku, ujęte w artystyczną formę.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Wystawy/ Wydarzenia artystyczne B.108 [Wypożyczalnia] (1 egz.)
Książka
W koszyku
Czym były „szklane domy” w przedwojennej Warszawie? Czy da się żyć w najdłużej działającej komunie na świecie? Jak Mussolini osuszał mokradła, budując wsie idealne? Jak stworzyć pracownikom mały raj, biorąc za przykład Le Familistère? Nowa książka Jakuba Szczęsnego – autora „Witaj w świecie bez architektów” – to subiektywny katalog „małych utopii, projektów i przykładów tego, jak w różnych miejscach i epokach, w różnej skali i na wiele sposobów, ludzie budowali wokół ważnych dla nich tematów wciąż nowe wizje przyszłości”. Autor pokazuje, jak idee i doktryny w połączeniu z inżynierią społeczną i architekturą dawały długo- lub krótkotrwałe, ale zawsze znaczące efekty w postaci współżycia różnych zbiorowości według pewnych, nie zawsze szeroko obowiązujących zasad. Przekonuje, że idee niejednokrotnie uznawane za utopijne (a więc w domyśle: niemożliwe) udawało się z sukcesem wprowadzać w życie, choć często w innej formie i skali, niż to było zakładane. Architektura, podobnie jak w poprzedniej książce Szczęsnego, odgrywa tu ważną rolę, choć sam autor występuje w roli znacznie wykraczającej poza zawód architekta. Analizuje, wspomina, relacjonuje swoje doświadczenia, a przede wszystkim daje nadzieję i „manual dobrych praktyk” na lepsze jutro. „Architektura jako medium neutralne ideologicznie lub politycznie stanowi witruwiański ideał, ale w praktyce prawie nigdy nie udaje się projektować i budować w oderwaniu od osobistej lub grupowej optyki i wpływu takiego czy innego światopoglądu. Zazwyczaj więc architektura jest formą ucieleśnienia przekonań co do tego, jak należy żyć w bliższej lub dalszej przyszłości”.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Architektura 184 [Wypożyczalnia] (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Orientuj Się)
Na początku tej książki jest chaos. Chaos jako sama Warszawa, czyli pełna problemów przestrzeń miejska, oraz "chaos" jako słowo-klucz, którego używamy, by ją krytykować. Demaskując pojęcie "chaosu" jako ideologiczny wytrych, a nawet rodzaj teorii spiskowej, autorka analizuje systemowe porządki, które skrywają się za pozornym chaosem Warszawy: od logiki przestrzennej globalizacji po nieudane projekty reform, od upadku kooperatyw ogrodniczych na Białołęce po kredyty we frankach i lokalny szowinizm, od przedwojennej "akcji terenowej" Starzyńskiego po legalistyczne fikcje reprywatyzacji. Czy warszawski chaos przestrzenny jest rzeczywiście „ustawowo zaprogramowany”? Co miało pierwotnie powstać w miejscu osiedla Derby na Białołęce? Kto nam ukradł konflikt o własność? Książka ta nie jest tylko systemową analizą najistotniejszych procesów, które ukształtowały przestrzeń Warszawy po 1990 roku. Jest również autoanalizą nas samych jako miejskiej wspólnoty, która – żyjąc w mieście – interpretuje jego przemiany.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Nauki humanistyczne 775 [Wypożyczalnia] (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Nowe Historie Sztuki ; 1)
Tematem książki Jakuba Banasiaka są przeobrażenia państwowego systemu sztuki w schyłkowym PRL i w początkach transformacji ustrojowej. Wychodząc poza utarte narracje na temat kultury artystycznej lat 80. XX wieku, koncentrujące się na oporze twórców wobec komunistycznego reżimu, autor rysuje szerszy i bardziej zniuansowany obraz tego okresu. Przedstawia nie tylko polityczny, ale także społeczny, instytucjonalny i ekonomiczny kontekst ówczesnego życia artystycznego i dotykających go przemian systemowych. Na podstawie szerokiej kwerendy archiwalnej pokazuje relacje pomiędzy polityką kulturalną państwa, instytucjami sztuki, krytyką artystyczną, rynkiem sztuki, sceną młodzieżową i podziemiem artystycznym. Przyglądając się funkcjonowaniu państwowego systemu sztuki w „proteuszowych czasach” – w okresie stopniowego wychodzenia kraju z komunizmu – redefiniuje dotychczas stosowane cezury czasowe. Zwraca przy tym szczególną uwagę na znaczenie liberalizacji systemu po 1986 roku oraz procesualny charakter transformacji ustrojowej przełomu lat 80. i 90.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Nauki humanistyczne 664 [Wypożyczalnia] (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Mówi Muzeum)
Nathan Jurgenson, młody badacz społeczeństwa, stawia pytanie o to, jak rozumieć fotografię w epoce mediów społecznościowych i zalewających nas zewsząd nowych obrazów: niekończących się selfie, postarzanych widoków, zdjęć jedzenia i znikających w sieci fotek. I odpowiada na nie w nieoczywisty sposób: zamiast potępiać strumień fotek jako nieprawdziwą i nieartystyczną fotografię, proponuje ich pogłębione rozumienie – jako filtru, przez który widzimy otaczającą nas rzeczywistość, i jako sposobu porozumiewania się z innymi. Obiektyw aparatu fotograficznego, który nosimy w kieszeni, zmienił spojrzenie na nas samych i świat, w którym żyjemy – fotka to nieustanna komunikacja, a świat istnieje tylko o tyle, o ile jest komunikowany. Fotografię społecznościową rozumiem nie tyle jako stadium w rozwoju fotografii albo jako awans amatorskich zdjęć błyskawicznych w hierarchii fotograficznej, ile jako przemianę o większym zasięgu – dotyczącą wyrażania siebie, pamięci i tego, co społeczne. Przeciwstawiam się zatem tendencji panującej wśród krytyków do przyglądania się najpierw gadżetom – do rozpoczynania od rzeczy, w najbardziej dosłownym sensie. Dyskusje o zdjęciach społecznościowych rzadko wykraczają poza obszar urządzeń i platform, szczegółów technicznych – tego, której firmie się udaje, która ponosi porażkę, kto inwestuje i kto kogo kupuje. Tymczasem myślenie o fotografii społecznościowej po prostu jako fotografii wykonywanej urządzeniami przenośnymi, albo fotografii w mediach społecznościowych, jest myśleniem zbyt prostym, dosłownym i technocentrycznym. W zamian proponuję rozumienie fotografii społecznościowej jako praktyki kulturowej, zwłaszcza sposobu widzenia, mówienia i uczenia się.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Nauki społeczne 246 [Wypożyczalnia] (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Mówi Muzeum)
Anarchistyczna, a więc z definicji antytotalitarna, odmieńcza rewolucja była totalna. Polegała bowiem na przekraczaniu wszelkich granic – tego, co piękne, tego, co stosowne, tego, co uznane, tego, co bezpieczne i tego, co silne. Jej narzędziem był performans – gatunek sztuki, a zarazem strategii społecznej, który zagarnia na swój użytek cudze przestrzenie, sprawiając, że literatura, teatr, sztuki wizualne, taniec i życie nieodwołalnie tracą autonomię wobec siebie nawzajem. Narzędziem performansu była zaś często odmieńczość, czyli queer – brak uznania dla kulturowych norm pętających wyobraźnię, pragnienia, ekspresję i fantazję. Ta książka to tylko mały wycinek historii performansu, historii queeru, historii Nowego Jorku, historii kontrkultury i zarazem popkultury. Wycinek trochę inny niż te najbardziej znane i najczęściej opowiadane, bo więcej tu kobiet, a mniej muzyki, więcej teatru, a mniej Warhola, choć i teatr nie ten, co zwykle. Opowiada o historii odmieńczego performansu (słowo to rozumiane jest tu bardzo szeroko) na Manhattanie – na scenie, w piwnicy, w klubie i na ulicy – od lat sześćdziesiątych po dziewięćdziesiąte, z wycieczkami w przyszłość i w przeszłość, a nawet do Polski. Książka ukazuje się w serii „mówi muzeum” wydawanej wspólnie przez Wydawnictwo Karakter i Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Trans-queer 31 [Wypożyczalnia] (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Mówi Muzeum)
„Czym jest Oświecenie?” – pytał Immanuel Kant w słynnym tekście z 1784 roku. Ponad dwieście lat później autorzy i autorki tekstów zawartych w książce powracają do tego pytania, ale stawiają je inaczej: jako konkretną, polityczną kwestię dotycząca kształtu i perspektyw istnienia świata, w którym żyjemy.  Zewsząd słychać dziś pesymistyczny refren: kres oświeceniowej tradycji głoszą myśliciele przynależący do rozmaitych tradycji intelektualnych i utożsamiani z różnymi opcjami politycznymi. Do głosu dochodzą ponownie religijne fundamentalizmy, rośnie nieufność wobec nauki. W kontrze do tego sposobu myślenia książka pokazuje Oświecenie jako epokę, która cały czas trwa: nie jako fantom, lecz jako żywa rama definiująca kształt naszej teraźniejszości, jako polityka krytycznego myślenia. Dziedzictwo oświeceniowe to nie balast, trup, którego należy reanimować lub dobić, lecz raczej coś jeszcze niezrealizowanego, ciągle niedopełnionego – coś, co dopiero nadchodzi.  Integralną częścią książki jest esej wizualny. Prace pochodzą z kolekcji Gabinetu Rycin BUW – pierwszej kolekcji grafiki w Polsce, założonej przez króla Stanisława Augusta. Prace historyczne uzupełnione są artystycznymi komentarzami współczesnych artystów, które powstały specjalnie na potrzeby wystawy w Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie w 2018 roku i książki.  Autorzy i autorki tekstów w książce: Edwin Bendyk pisze o związkach postoświeceniowego paradygmatu z techniką i futurologią; Rafał Matyja zastanawia się, czy mamy dziś do czynienia z końcem oświeceniowej wyobraźni i co dziś pozostało z Oświecenia; Iwona Kurz pisze o kwestii niedokończonej emancypacji i powinnościach uniwersytetu; Agata Sikora analizuje panoptyczne i dystopijne dyskursy wewnątrz nowoczesności; Olga Stanisławska wychodzi od paradoksów związanych z pojęciem „rasy” w Oświeceniu i pisze o splocie problematyki rasizmu oraz płci w współczesnych dyskursach postkolonialnych; Adam Lipszyc tropi „akty oświecenia” w literaturze; Paweł Mościcki zastanawia się nad figurami współczesnego libertynizmu w literaturze francuskiej; Łukasz Ronduda i Tomasz Szerszeń wskazują, gdzie należy szukać źródeł polskiej nowoczesności i do jakich obrazów warto w tym poszukiwaniu się odwołać. Artyści, których prace znajdują się w książce: Anna Boghiguian, Andrea Bowers, Vincenzo Brenna, Pablo Bronstein, Augustin Brunais, Jacques Callot, Olga Czernyszewa, Matthaeus Deisch, Camille Henrot, William Hogarth, Ewa Juszkiewicz, Nikita Kadan, Jan Chrystian Kamsetzer, Tadeusz Kościuszko, Jakub Kubicki, Zbigniew Libera, Friedrich Anton August Lohrmann, Goshka Macuga, Dominik Merlini, Johann Heinrich Müntz, Anna Niesterowicz, Nomadic State (Karolina Mełnicka, Stach Szumski), Jan Piotr Norblin, Ferdynand Pinck, Giovanni Battista Piranesi, Jean-Louis Prieur, Joanna Rajkowska, Roee Rosen, Efraim Shroeger, Franciszek Smuglewicz, Mikołaj Sobczak, Józef Wall, Stanisław Zawadzki, Szymon Bogumił Zug.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Nauki humanistyczne 679 [Wypożyczalnia] (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Mówi Muzeum)
Brawurowa opowieść o grupie najbardziej znanych dziś polskich artystów, którzy wchodzili w świat sztuki na początku lat 90. Bohaterami książki, której akcja toczy się w Warszawie, a także w Budapeszcie, Kairze, Sopocie i Wenecji, są m.in.: Zbig­niew Libera, Katarzyna Kozyra, Paweł Althamer, Artur Żmijewski. Karol Sienkiewicz opowiada o ich artystycznej działalności, pokazując nie tylko postawy i twórczość, ale także realia społeczne i obyczajowe zmieniającej się w oka mgnieniu Polski. Bardziej od dzieł sztuki interesują go wydarzenia, których sztuka była bohaterem lub sprawcą, i sposób, w jaki artyści określali się wobec rzeczywistości i kształtowali dyskusję. Odsłania też okoliczności powstania wielu głośnych dzieł, takich jak Piramida zwierząt czy Lego. Obóz koncentracyjny. Ta prowadzona ze swadą i dowcipem opowieść zachowuje nerw i rytm czasu zmian.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Dublety 607 [Wypożyczalnia], Sztuka 229 [Wypożyczalnia] (2 egz.)
Książka
W koszyku
(Mówi Muzeum : seria Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie i Wydawnictwa Karakter)
Frapujące studium zwrotu obywatelskiego, który dokonał się w Ukrainie na początku XXI wieku. W centrum swojej analizy autorka stawia działalność ruchów kobiecych i kolektywów artystycznych, które nie tylko współtworzyły kolejne zrywy – pomarańczową rewolucję i rewolucję godności – ale także przyczyniły się do wypracowania nowego języka feministycznej emancypacji. Szczególną uwagę poświęca kulturowym napięciom dotyczącym symboliki religijnej i narodowej, stosunku do postradzieckiego dziedzictwa oraz kwestii wolności seksualnej. Dzięki zastosowaniu metodologii badań postkolonialnych i wpisaniu omawianych zjawisk w szeroki kontekst historyczny Jessice Zychowicz udaje się wydobyć to, co najbardziej oryginalne w sztuce ukraińskich artystek i kolektywów, bez nakładania na ich pracę zachodnich klisz. Autorka przez kilka lat mieszkała w Ukrainie – także podczas rewolucji godności – co znalazło wyraz nie tylko w jej wnikliwej analizie performansów i dzieł (przede wszystkim takich grup, jak Femen, Feministyczna Ofensywa, VCRC, ChudRada i REP, oraz artystek, jak Jewhenija Bielorusiec, Alewtyna Kachidze i Włada Rałko), ale także nadało tej książce specjalny, osobisty ton.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Nauki humanistyczne 785 [Wypożyczalnia] (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Books ; no 20)
Projekt "humanistyki prewencyjnej” wypracowany przez grupę RAT (Resilience Academic Team) ma wymiar teoretyczny i praktyczny. Wychodzi od świadomego i uważnego rozpoznania problemów współczesnego świata, ich krytycznej analizy i diagnozy, zmierzając do wypracowania propozycji ich rozwiązań w skali lokalnej i ograniczonej czasowo. Ważnym jej komponentem jest zaangażowanie badawcze, kierowane ideą troski, transkulturowej i transgatunkowej empatii oraz etyki wzajemności. Książka popularyzuje nowe tendencje w badaniach humanistycznych oraz nowe formy zbiorowego autorstwa i kolektywnego tworzenia wiedzy. Powstała z myślą o wszystkich, którzy czują się ograniczeni w tradycyjnych ramach działalności akademickiej, a także odczuwają niepokój w obliczu nieznanej i nieprzewidywalnej przyszłości. Książka wydana we współpracy z Poznańskim Centrum Dziedzictwa.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Nauki humanistyczne 737 [Wypożyczalnia] (1 egz.)
Książka
W koszyku
Muzeum Losowe / Michał Laskowski. - Warszawa : Fundacja Bęc Zmiana : Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie, 2024. - 111, [1] strona : ilustracje ; 20 cm.
Ta książka to nie tylko manifest artystyczny, ale przede wszystkim zaproszenie do dyskusji o przyszłości instytucji kultury. Michał Laskowski przedstawia koncepcję instytucji sztuki, która przełamuje dotychczasowe hierarchie i zwyczaje, jest radykalnie demokratyczna i empatyczna. Bazuje na mechanizmie panelu obywatelskiego i proponuje, aby losowo wybrane osoby z różnych grup społecznych współtworzyły strategię i program muzeów, wprowadzając świeże spojrzenie i różnorodne perspektywy. Tekst ilustrowany jest pracami malarskimi autora, które pokazują emocje i doświadczenia potencjalnych uczestników nowego modelu zarządzania muzeum sztuki. “Muzeum zarządzane przez losowo wybraną grupę to pomysł odważny i nieco prowokacyjny. Warty uznania również dlatego, że pochodzi od człowieka zakorzenionego w środowisku artystycznym, a nie praktyka partycypacji. Michał Laskowski wnosi świeży, niespodziewany, ale cenny głos do debaty o potrzebie demokratyzacji instytucji publicznych.” Kuba Wygnański, Fundacja Stocznia
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Kuratorstwo i Muzealnictwo 21 [Wypożyczalnia] (1 egz.)
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej