Historia
Sortowanie
Źródło opisu
Katalog Mediateki
(541)
Forma i typ
Książki
(540)
Publikacje naukowe
(241)
Publikacje popularnonaukowe
(117)
Literatura faktu, eseje, publicystyka
(80)
Albumy i książki artystyczne
(57)
Publikacje promocyjne
(12)
Muzyka
(10)
Poezja
(3)
Poradniki i przewodniki
(3)
Publikacje dydaktyczne
(3)
Proza
(2)
Publikacje fachowe
(2)
Czasopisma
(1)
Dramat (rodzaj)
(1)
Pubikacje popularnonaukowe
(1)
Publikacje informacyjne
(1)
Rejestracje audio i wideo
(1)
Dostępność
dostępne
(474)
tylko na miejscu
(48)
wypożyczone
(22)
nieokreślona
(10)
Placówka
Wypożyczalnia
(498)
Czytelnia
(56)
Autor
Folga-Januszewska Dorota (1956- )
(7)
Karwaszewska Monika
(7)
Burnicka-Kalischewska Sylwia
(6)
Gill Robin
(6)
Wawrzyńczak Marcin (1968- )
(6)
Baraniewski Waldemar (1953- )
(5)
Grzelak Jerzy (1960- )
(5)
Kansy Łukasz
(5)
Majewski Lech (1947- )
(5)
Rottermund Bogusław (1959- )
(5)
Ujma Monika
(5)
Fabiani Bożena (1938- )
(4)
Golianek Ryszard Daniel (1963- )
(4)
Gut Paweł
(4)
Kaźmierczak Małgorzata (1979- )
(4)
MacBride Anda
(4)
Pawłowska Małgorzata (sztuki piękne)
(4)
Rottenberg Anda (1944- )
(4)
Rypson Piotr (1956- )
(4)
Suchan Izabela
(4)
Szymański Wojciech (1985- )
(4)
Wasilewski Marek (1968- )
(4)
Woźniak Michał (1952- )
(4)
Banks Lillian
(3)
Chrenkoff Magdalena
(3)
Cieśluk Małgorzata (1967- )
(3)
Draus Agnieszka
(3)
Friedeborn Paul (1572-1637)
(3)
Gauger Soren A. (1975- )
(3)
Kiwała Kinga (1978- )
(3)
Kowalska-Zając Ewa
(3)
Mojsak Łukasz
(3)
Polańska Anna
(3)
Potocka Maria Anna (1950- )
(3)
Ruksza Stanisław (1979- )
(3)
Rymar Edward (1936- )
(3)
Sak Anna
(3)
Samól Dariusz
(3)
Sienkiewicz Karol (1980- )
(3)
Simiński Rafał
(3)
Skolimowska Ewa (historyk sztuki)
(3)
Solnit Rebecca (1961- )
(3)
Strożek Przemysław (1983- )
(3)
Stróżyński Tomasz (1953- )
(3)
Sumorok Aleksandra (1980- )
(3)
Szlezer Mieczysław (1955- )
(3)
Szoka Marta (1955- )
(3)
Słodkowski Piotr (1985- )
(3)
Tate Lucyna
(3)
Trzaskalik-Wyrwa Małgorzata (1978- )
(3)
Turowski Andrzej (1941- )
(3)
Warsza Joanna (1976- )
(3)
Wojtasik Andrzej (1970- )
(3)
Ziółkowska Magdalena (1981- )
(3)
Apanowicz Maria
(2)
Behrendt Maria
(2)
Beryt Heidi (1961- )
(2)
Białkowski Łukasz (1981- )
(2)
Bieroń Tomasz (1963- )
(2)
Bożek Paulina
(2)
Buchwald Dorota
(2)
Chojnacka Barbara (1959- )
(2)
Czech Dawid
(2)
Dybel Paweł (1951- )
(2)
Eysymont Halina (1932- )
(2)
Eysymont Janusz (1930-1991)
(2)
Figiel Joanna (1985- )
(2)
Foucault Michel (1926-1984)
(2)
Foucault Michel (1926-1984). Histoire de la sexualité
(2)
Frankiewicz Bogdan (1923-2003)
(2)
Gorgoń Alicja
(2)
Grotefend Otto (1873-1945)
(2)
Grzybała Wojciech
(2)
Gulik Michał
(2)
Gut Agnieszka
(2)
Guzek Łukasz (1962- )
(2)
Górski Janusz (1953- )
(2)
Harari Yuval Noah (1976- )
(2)
Hornowska Ewa (1960- )
(2)
Iwański Mikołaj Arkadiusz (1979- )
(2)
Janicka-Słysz Małgorzata
(2)
Jankowska-Marzec Agnieszka
(2)
Jasiołek Katarzyna
(2)
Jaworska Justyna (1975- )
(2)
Jeziorowski Tomasz (1980- )
(2)
Jopek Katarzyna (filozof)
(2)
Juruś Jerzy
(2)
Kania Joanna (1961- )
(2)
Kanicki Witold
(2)
Kanigowska-Gedroyć Ewa
(2)
Koch Wilfried (1929- )
(2)
Komorowski Wiktor
(2)
Kordjak Joanna
(2)
Kosiński Dariusz (1966- )
(2)
Kostołowski Andrzej (1940- )
(2)
Kostrzewska Hanna (muzykolog)
(2)
Kowalska Anna (sztuki piękne)
(2)
Kozina Irma
(2)
Kozina Irma (1964- )
(2)
Kozłowski Kazimierz (1942- )
(2)
Rok wydania
2020 - 2024
(205)
2010 - 2019
(321)
2000 - 2009
(7)
1990 - 1999
(5)
1980 - 1989
(1)
1970 - 1979
(1)
1960 - 1969
(1)
Okres powstania dzieła
2001-
(434)
1901-2000
(27)
1945-1989
(14)
1989-2000
(10)
1801-1900
(5)
1601-1700
(3)
1701-1800
(3)
1918-1939
(3)
1914-1918
(2)
1939-1945
(2)
1901-1914
(1)
Kraj wydania
Polska
(540)
Niemcy
(3)
Brazylia
(1)
Francja
(1)
Turcja
(1)
Język
polski
(514)
angielski
(23)
niemiecki
(7)
wiele języków
(1)
portugalski
(1)
Odbiorca
Szkoły wyższe
(2)
0-5 lat
(1)
6-8 lat
(1)
Dzieci
(1)
Pianiści
(1)
Przynależność kulturowa
Literatura polska
(18)
Literatura amerykańska
(6)
Literatura angielska
(4)
Literatura francuska
(2)
Literatura niemiecka
(2)
Literatura rosyjska
(2)
Literatura hiszpańska
(1)
Literatura irlandzka
(1)
Literatury anglojęzyczne
(1)
Temat
Wystawy sztuki
(67)
Sztuka polska
(48)
Sztuka
(43)
Muzyka polska
(41)
Cywilizacja
(37)
Historia starożytna
(35)
Tematy i motywy
(33)
Malarstwo polskie
(30)
Grafika polska
(28)
Kompozytorzy polscy
(23)
Muzyka na fortepian
(17)
Awangarda (kierunek artystyczno-literacki)
(16)
Grafika użytkowa
(16)
Kobieta
(16)
Rzeźba polska
(16)
Wzornictwo przemysłowe
(15)
Fotografia polska
(14)
Instalacja (sztuki plastyczne)
(14)
Nauczyciele akademiccy
(14)
PRL
(14)
Malarze polscy
(13)
Performance
(13)
Szkolnictwo wyższe artystyczne
(13)
Teoria sztuki
(13)
Estetyka
(12)
Muzyka niemiecka
(12)
Technika kompozytorska
(12)
Wykonanie i interpretacja (muzyka)
(12)
Plakat
(11)
Sztuka europejska
(11)
Architektura polska
(10)
Rysunek polski
(10)
Artyści polscy
(9)
Ciało ludzkie
(9)
Modernizm
(9)
Muzyka
(9)
Feminizm
(8)
Film
(8)
Film polski
(8)
Teoria muzyki
(8)
Życie muzyczne
(8)
Kompozytorzy niemieccy
(7)
Muzealnictwo
(7)
Muzyka francuska
(7)
Opera (utwór muzyczny)
(7)
Rzeźbiarze polscy
(7)
Sztuka nowych mediów
(7)
Teatr polski
(7)
Akademie sztuk pięknych
(6)
Artyści
(6)
Artyści plastycy polscy
(6)
Beethoven, Ludwig van (1770-1827)
(6)
Edukacja muzyczna
(6)
Konkursy i festiwale artystyczne
(6)
Kultura
(6)
Literatura
(6)
Malarstwo europejskie
(6)
Miasta
(6)
Muzeum Okręgowe im. Leona Wyczółkowskiego (Bydgoszcz)
(6)
Scenografia
(6)
Sztuka użytkowa
(6)
Szymanowski, Karol (1882-1937)
(6)
Typografia
(6)
Urbanistyka
(6)
Zachęta - Narodowa Galeria Sztuki
(6)
Zbiory muzealne
(6)
Zbiory prywatne
(6)
Życie artystyczne
(6)
Architektura niemiecka
(5)
Etyka
(5)
Film animowany
(5)
Literatura polska
(5)
Muzea sztuki
(5)
Muzyka kameralna
(5)
Muzyka religijna
(5)
Pianiści polscy
(5)
Polityka
(5)
Sonata
(5)
Sztuka konceptualna
(5)
Władcy
(5)
Świadomość społeczna
(5)
Akademia Sztuk Pięknych (Warszawa)
(4)
Architektura
(4)
Biopolityka
(4)
Budownictwo użyteczności publicznej
(4)
Chłopi
(4)
Doktor honoris causa
(4)
Dyrygenci polscy
(4)
Erotyzm
(4)
Filozofia niemiecka
(4)
Fotografie
(4)
Graficy polscy
(4)
Grafika książkowa
(4)
Historia sztuki
(4)
II wojna światowa (1939-1945)
(4)
Inscenizacja
(4)
Kolonializm
(4)
Konserwacja zabytków
(4)
Kontrkultura
(4)
Krytyka artystyczna
(4)
Temat: dzieło
Cykl miesięcy w Pałacu Schifanoia
(2)
Przeczarowując świat
(2)
Sonaty
(2)
Symfonie
(2)
Biblia
(1)
Czterej pancerni i pies (serial filmowy)
(1)
Erwartung
(1)
Giuseppe w Warszawie (film)
(1)
Halka
(1)
Klątwa Doliny Węży (film)
(1)
Kochaj albo rzuć (film)
(1)
Lalka (film ; 1968)
(1)
Mazurek Dąbrowskiego
(1)
Mazurki
(1)
Mnemosyne
(1)
Muzyka orkiestrowa
(1)
Na srebrnym globie (film)
(1)
Nie ma mocnych (film)
(1)
Nova illustrissimi Ducatus Pomeraniae tabula
(1)
Nóż w wodzie (film)
(1)
Pamiętnik pani Hanki (film ; 1963)
(1)
Pikovaâ dama
(1)
Popiół i diament (film)
(1)
Przekrój (czasopismo)
(1)
Pêcheurs de perles
(1)
Rękopis znaleziony w Saragossie (film)
(1)
Sami swoi (film)
(1)
Schöne Müllerin
(1)
Singletrack
(1)
Stawka większa niż życie (serial filmowy)
(1)
Straszny dwór
(1)
Survivor from Warsaw
(1)
Symfonia "Kopernikowska"
(1)
Szczecin, Historia i Współczesność
(1)
Szkoda twoich łez (film)
(1)
Test pilota Pirxa (film)
(1)
Verklärte Nacht op. 4
(1)
Wariacje
(1)
Wielki Szu (film)
(1)
Temat: czas
1901-2000
(399)
2001-
(286)
1945-1989
(165)
1801-1900
(164)
1989-2000
(142)
1701-1800
(85)
1501-1600
(57)
1601-1700
(57)
1401-1500
(46)
1301-1400
(39)
1201-1300
(33)
400-301 p.n.e.
(31)
500-401 p.n.e.
(30)
1918-1939
(29)
1-100
(28)
100-1 p.n.e.
(28)
101-200
(27)
1101-1200
(27)
200-101 p.n.e.
(27)
201-300
(27)
300-201 p.n.e.
(27)
1001-1100
(25)
1939-1945
(25)
301-400
(25)
401-500
(24)
501-600
(24)
601-700
(24)
801-900
(24)
901-1000
(24)
600-501 p.n.e.
(23)
700-601 p.n.e.
(22)
701-800
(21)
800-701 p.n.e.
(19)
1901-1914
(18)
do 801 p.n.e.
(17)
1914-1918
(16)
1-101
(1)
1901-2001-
(1)
1902-2000
(1)
1920-2000
(1)
1989- 2000
(1)
Temat: miejsce
Polska
(86)
Warszawa (woj. mazowieckie)
(26)
Szczecin (woj. zachodniopomorskie)
(23)
Europa
(14)
Kraków (woj. małopolskie)
(14)
Gdańsk (woj. pomorskie)
(12)
Stany Zjednoczone (USA)
(12)
Starożytna Grecja
(11)
Katowice (woj. śląskie)
(9)
Poznań (woj. wielkopolskie)
(9)
Starożytny Egipt
(9)
Starożytny Rzym
(9)
Niemcy
(8)
Bydgoszcz (woj. kujawsko-pomorskie)
(7)
Łódź (woj. łódzkie)
(6)
Chiny
(5)
Górny Śląsk
(5)
Pomorze Zachodnie
(5)
Francja
(4)
Szczecin (woj. zachodniopomorskie ; okolice)
(4)
Wrocław (woj. dolnośląskie)
(4)
Księstwo pomorskie (1121-1637)
(3)
Lwów (Ukraina, obw. lwowski)
(3)
Nowy Jork (Stany Zjednoczone)
(3)
Wielka Brytania
(3)
Zakopane (woj. małopolskie)
(3)
Europa Środkowo-Wschodnia
(2)
Paryż (Francja)
(2)
Pompeje (Włochy)
(2)
Siedlce (woj. mazowieckie)
(2)
Tarnów (woj. małopolskie)
(2)
Toruń (woj. kujawsko-pomorskie)
(2)
Wenecja (Włochy)
(2)
2001
(1)
Afryka
(1)
Ameryka Północna
(1)
Anglia (Wielka Brytania)
(1)
Australia
(1)
Austria
(1)
Azja
(1)
Belgia
(1)
Białystok (woj. podlaskie)
(1)
Bielsko-Biała (woj. śląskie)
(1)
Bornholm (Dania ; wyspa)
(1)
Brandenburgia-Prusy
(1)
Capri (Włochy ; wyspa)
(1)
Czechy
(1)
Dacja (kraina historyczna)
(1)
Dessau (Dessau-Roßlau ; część miasta)
(1)
Dąbrowa Górnicza (woj. śląskie)
(1)
Frankfurt nad Odrą (Niemcy)
(1)
Gniezno (woj. wielkopolskie)
(1)
Gorzów Wielkopolski (woj. lubuskie)
(1)
Haiti (wyspa)
(1)
Hanower (Niemcy)
(1)
Herkulanum (Włochy ; miasto dawne)
(1)
Hongkong (Chiny)
(1)
Janów (woj. śląskie, pow. częstochowski, gm. Janów ; okolice)
(1)
Kalisz (woj. wielkopolskie)
(1)
Kanada
(1)
Kielce (woj. świętokrzyskie)
(1)
Kraj Warty (1939-1945)
(1)
Kraje socjalistyczne
(1)
Kreta (Grecja ; wyspa)
(1)
Licheń Stary (woj. wielkopolskie, pow. koniński, gm. Ślesin)
(1)
Lipsk (Niemcy)
(1)
Litwa
(1)
Lublin (woj. lubelskie)
(1)
Majsterkowanie
(1)
Maroko
(1)
Małopolska
(1)
Mediolan (Włochy)
(1)
Mezoameryka
(1)
Nowy Sącz (woj. małopolskie)
(1)
Orońsko (woj. mazowieckie, pow. szydłowiecki, gm. Orońsko)
(1)
Palestyna
(1)
Peru
(1)
Pomorze (prowincja ; 1816-1945)
(1)
Prusy
(1)
Prusy Wschodnie
(1)
Pruszków (woj. mazowieckie)
(1)
Półwysep Indochiński
(1)
Rabka-Zdrój (woj. małopolskie, pow. nowotarski, gm. Rabka-Zdrój)
(1)
Radom (woj. mazowieckie)
(1)
Rosja
(1)
Rostock (Niemcy)
(1)
Rubinkowo (Toruń ; część miasta)
(1)
San Francisco (Stany Zjednoczone, stan Kalifornia)
(1)
Solingen (Niemcy)
(1)
Sopot (woj. pomorskie)
(1)
Stalowa Wola (woj. podkarpackie)
(1)
Szczyty-Dzięciołowo (woj. podlaskie, pow. bielski, gm. Orla)
(1)
São Paulo (Brazylia)
(1)
Słowacja
(1)
Słubice (woj. lubuskie)
(1)
Walonia (Belgia ; kraina historyczna)
(1)
Watykan
(1)
Wiedeń (Austria)
(1)
Wilno (Litwa)
(1)
Wyspy Brytyjskie
(1)
Gatunek
Opracowanie
(124)
Praca zbiorowa
(96)
Publikacja bogato ilustrowana
(83)
Monografia
(56)
Katalog wystawy
(55)
Esej
(45)
Album
(39)
Antologia
(36)
Materiały konferencyjne
(26)
Biografia
(20)
Wywiad dziennikarski
(20)
Pamiętniki i wspomnienia
(17)
Księga pamiątkowa
(11)
Sztuka polska
(9)
Wydawnictwo źródłowe
(8)
Kalendarium
(5)
Artykuł naukowy
(4)
Katalog zbiorów
(4)
Malarstwo polskie
(4)
Muzyka polska
(4)
Publikacja okolicznościowa
(4)
Wywiad rzeka
(4)
Film polski
(3)
Fotografia polska
(3)
Grafika polska
(3)
Kronika
(3)
Malarstwo europejskie
(3)
Muzyka niemiecka
(3)
Podręcznik
(3)
Publicystyka
(3)
Reportaż
(3)
Wiersze
(3)
Wykład
(3)
Architektura polska
(2)
Artykuł publicystyczny
(2)
Broszura
(2)
Czasopismo polskie
(2)
Faksymile
(2)
Film dokumentalny
(2)
Fotografie
(2)
Katalog
(2)
Listy
(2)
Muzyka austriacka
(2)
Muzyka na flet
(2)
Opera (utwór muzyczny)
(2)
Opowiadania i nowele
(2)
Przewodnik tematyczny
(2)
Przewodnik turystyczny
(2)
Sonata
(2)
Synteza
(2)
Teatr polski
(2)
Vademecum
(2)
Wspomnienie pośmiertne
(2)
Wydawnictwa popularne
(2)
Zielnik
(2)
Źródła historyczne
(2)
Architektura
(1)
Architektura niemiecka
(1)
Artykuł problemowy
(1)
Artykuł z czasopisma kulturalnego
(1)
Artykuł z czasopisma literackiego
(1)
Asamblaż
(1)
Biogram
(1)
Czasopisma
(1)
Czasopismo historyczne
(1)
Czasopismo naukowe
(1)
Dyskografia
(1)
Dyskusja
(1)
Dzienniki
(1)
Encyklopedia
(1)
Felieton
(1)
Film amerykański
(1)
Forma sonatowa
(1)
Fuga (utwór muzyczny)
(1)
Grafika europejska
(1)
Grafika francuska
(1)
Grafika koncepcyjna
(1)
Grafika użytkowa
(1)
Grafika żydowska
(1)
Gry komputerowe
(1)
Indeksy
(1)
Katalog twórczości
(1)
Kolaż
(1)
Komiks
(1)
Komiksy i książki obrazkowe
(1)
Książka do kolorowania
(1)
Laudacja
(1)
Libretto
(1)
Malarstwo żydowskie
(1)
Muzyka
(1)
Muzyka amerykańska
(1)
Muzyka belgijska
(1)
Muzyka czeska
(1)
Muzyka elektroniczna
(1)
Muzyka na fortepian
(1)
Muzyka na instrumenty perkusyjne
(1)
Muzyka na klawesyn
(1)
Muzyka na organy
(1)
Muzyka na orkiestrę symfoniczną
(1)
Muzyka na saksofon
(1)
Dziedzina i ujęcie
Kultura i sztuka
(933)
Historia
(541)
Socjologia i społeczeństwo
(116)
Nauka i badania
(68)
Filozofia i etyka
(62)
Architektura i budownictwo
(52)
Edukacja i pedagogika
(52)
Etnologia i antropologia kulturowa
(52)
Psychologia
(47)
Bibliotekarstwo, archiwistyka, muzealnictwo
(46)
Literaturoznawstwo
(29)
Polityka, politologia, administracja publiczna
(25)
Zarządzanie i marketing
(22)
Gospodarka, ekonomia, finanse
(20)
Medycyna i zdrowie
(16)
Biologia
(13)
Informatyka i technologie informacyjne
(13)
Prawo i wymiar sprawiedliwości
(12)
Religia i duchowość
(12)
Inżynieria i technika
(10)
Media i komunikacja społeczna
(10)
Ochrona środowiska
(9)
Styl życia, moda i uroda
(6)
Językoznawstwo
(5)
Fizyka i astronomia
(4)
Hobby i czas wolny
(4)
Dom i ogród
(3)
Podróże i turystyka
(3)
Archeologia
(2)
Rolnictwo i leśnictwo
(2)
Rozwój osobisty
(2)
1901-2000
(1)
Bezpieczeństwo i wojskowość
(1)
Chemia
(1)
Matematyka
(1)
541 wyników Filtruj
Książka
W koszyku
Publikacja składa się z pięciu rozdziałów. Pierwszy z nich stanowi przedstawiony z perspektywy historii muzyki przegląd kompozycji nieukończonych i uzupełnionych Gustava Mahlera. Oprócz omówienia poszczególnych utworów podjęta została także próba klasyfikacji tych kompozycji ze względu na stopień ich ukończenia. Z kolei treść dugiego rozdziału zawiera - sformułowany na podstawie znajomości procesu powstawania poszczególnych rekonstrukcji - opis konkretnych procedur, jakich powinna przestrzegać osoba podejmująca się uzupełnienia dzieła niedokończonego - z punktu widzenia stylu, estetyki oraz epoki. Trzeci rozdział problemtyką strcite odnosi się do twórczości artysty. Opisuje styl austriacki kompozytora, język harmoniczny oraz instrumentację. Oprócz tego zawiera rownież opis poszczególnych stadiów procesu kompozytorskiego u Mahlera, począwszy od notowania pierwszych pomysłów melodycznych, aż po działania związane z rewizją już wykonanych publicznie symfonii.
Czwarty rozdział szczegółowo opisuje X Symfonię - genezę, potencjalny przebieg pracy nad dziełem oraz wszystkie aspekty towarzyszące temu procesowi twórczemu. W ostatnim, kluczowym rozdziale piątym autor podejmuje próbę porównania i oceny - w oparciu o styl kompozytorski i założenia estetyczne charakterystyczne dla twórczości Mahlera, adnotacje utrwalone w rękopisie oraz założenia metodologiczne poszczególnych autorów - wybranych rozwiązań zawartych w rekonstrukcjach X Symfonii.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Artyści Mah.3 [Wypożyczalnia] (1 egz.)
Książka
W koszyku
W „zimnym” klimacie lat 50. – narastających napięć międzynarodowych i umacniania się dyktatur komunistycznych – w krajach Europy Środkowo-Wschodniej dokonała się rewolucja społeczna. Była to rewolucja w znaczeniu głębokich przeobrażeń prowadzących do ustanowienia nowych hierarchii społecznych i urzeczywistnienia „dyktatury proletariatu”, ściśle powiązanych z gwałtowną industrializacją i urbanizacją w tej części Europy. Kuratorzy wystawy podejmują krytyczną refleksję na temat zachodzących wówczas przemian, obrazując ich skalę i dynamikę za pomocą materiału wizualnego z dziedziny malarstwa, fotografii, filmu, wzornictwa i architektury. Obejmuje on ponad 400 prac z sześciu krajów dawnego bloku wschodniego: Polski, Czechosłowacji, NRD, Bułgarii, Rumunii i Węgier. Sztukę tamtego okresu sprowadza się na ogół do przepojonych wiarą w świetlaną przyszłość wizerunków radosnych robotników czy heroicznych przedstawień ich pracy, to jednak tylko część produkcji wizualnej socrealizmu. Aby nakreślić jej pełniejszy, bardziej zniuansowany obraz, kuratorzy sięgają po dzieła odbiegające od tych stereotypowych wyobrażeń, często dalekie od propagandowego entuzjazmu, niekiedy naznaczone melancholią czy niepokojem. Podejmują polemikę z utrwalonym przekonaniem, że socrealizm był odciętym od rzeczywistości społecznej „spektaklem, który kreował nową rzeczywistość” (Evgeny Dobrenko). Spośród licznych przedstawień wybierają takie, które dotychczas pozostawały w cieniu, a dziś mogą rzucić nowe światło na surowe realia tamtej epoki. Skupiają uwagę na roli, jaką w tworzeniu socjalistycznego ładu społecznego i dowartościowywaniu nowych elit odgrywały kultura i sztuka. Świadomi rozbieżności między prezentowanymi obrazami a rzeczywistą sytuacją aktorów społecznych śledzą losy robotników (migracje ze wsi do miasta, zdobywanie nowej pozycji zawodowej, określanie na nowo własnej tożsamości) i próbują za pomocą wybranych dzieł uchwycić towarzyszące im emocje: entuzjazm, niepokoje i rozczarowania. Wystawa pokazuje zmieniające się oblicze klasy robotniczej: konflikty i napięcia w obrębie tej niejednorodnej grupy, a także jej niejednoznaczny stosunek do władzy. Jednym z założeń projektu jest także włączenie socrealizmu (nazywanego wielkim Innym XX wieku) w procesy transformacji sztuki XX stulecia i ukazanie go w jego zaskakującej różnorodności i wieloznaczności. Tytuł Zimna rewolucja odnosi się oczywiście do kontekstu politycznego zimnej wojny (choć w tamtych czasach pojęcie to nie było w użyciu językach krajów Europy Środkowo-Wschodniej), a przede wszystkim do klimatu zamrożenia politycznego epoki stalinizmu: aktów arbitralnej przemocy i strachu. Określenie „zimny/a” prowokuje także pytania o stopień zaangażowania całego społeczeństwa w rewolucję lat 50. i temperaturę rewolucyjnego zapału, z jakim przystępowano do budowania nowego świata. Na wystawie znajdą się prace m.in. takich artystów jak Aurél Bernáth, Walerian Borowczyk, Hans Grundig, Renato Guttuso, Wojciech Fangor, Emil Filla, Arno Fischer, Jiří Kroha, Max Lingner, János Mattis-Teutsch, Andrzej Munk, Evelyn Richter, Willi Sitte, Henryk Stażewski, Władysław Strzemiński, Jiří Trnka, Werner Tübke, Kurt Weiler, Andrzej Wróblewski, Karel Zeman.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Wystawy/ Wydarzenia artystyczne Z.22 [Wypożyczalnia] (1 egz.)
Książka
W koszyku
Narcissus Project The collective work edited by Andrzej Bednarczyk is based on the artistic and scientific project Field of Narcissi, whose common motive is the myth of Narcissus, and the aim is to "draw the soul of Europe and seek a truth about its inhabitants." The project consisted of eight exhibitions showing various views of Narcisse's slanted figure, by Andrzej Bednarczyk, and texts by representatives of various fields of science and art. The book reflects this arrangement - the first part contains the catalog of the series of exhibitions, while the second part is an essay inspired by narcissism. As prof. Maria Poprzęcka wrote: "Texts, surprisingly often unpredictable, make up an intriguing and inspirational reading. Writingally are varied, for the benefit of the reader. However, the narcissistic figure is aroused by the curiosity and the inventive inventiveness that such diverse competencies (not only humanist and not only artistic!) Appear to be new and effective tools for the surprisingly fresh readings of the old myth. " Language of publication: polish and english version Scientific editor: Andrzej Bednarczyk Writer: Jacek Bomba, Paweł Dybel, Marek Krajewski, Kajetan Młynarski, Łukasz Lamża, Piotr Kołodziejczyk, Agnieszka Jankowska-Marzec, Stanisław Tabisz, Marta Smolińska, Dorota Folga-Januszewska, Roman Kubicki, Janusz Krupiński, Adam Workowski, Tadeusz Gadacz graphic design: Michał Bratko.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Artyści Bed.9 (r.) [Wypożyczalnia] (1 egz.)
Książka
W koszyku
Własnym głosem, na własnych zasadach. W czerwcu 2020 roku Pracownia Badań nad Historią i Tożsamościami LGBT+ w ISNS UW ogłosiła konkurs na pamiętniki. Nadesłano sto osiemdziesiąt prac napisanych przez osoby w różnym wieku (najmłodsze miały kilkanaście, najstarsze ponad sześćdziesiąt lat), pochodzące z różnych środowisk, różnych klas społecznych i wszystkich regionów Polski, a także osoby mieszkające na emigracji. "Cała siła, jaką czerpię na życie” to obszerny, prawie tysiącstronicowy wybór wyrazistych i poruszających tekstów. Stanowi on wyjątkowy zapis doświadczeń osób LGBTQ+ w Polsce – ich dorastania i samotności, pierwszych miłości, coming out-ów, odrzucenia – lub akceptacji – ze strony najbliższych, sytuacji w szkole i w pracy, opresji ze strony Kościoła i prawicowych polityków. Ogłoszenie konkursu zbiegło się z homofobiczną i transfobiczną nagonką towarzyszącą wyborom prezydenckim, wiele tekstów powstało w geście sprzeciwu wobec nienawistnej polityki i policyjnej przemocy 7 sierpnia. Stanowią one zapis lęku i niepewności, ale też wściekłości, buntu, wzajemnej solidarności, determinacji i odwagi. Te intymne, autobiograficzne opowieści odzwierciedlają rzeczywistość osób LGBTQ+, są jednak także lustrem, w którym odbija się Polska. Opowiadana z ironią, sarkazmem i łobuzerskim wywracaniem porządku, językiem, który często odmawia uznania zastanych pojęć i narzuconego porządku – Polska squeerowana. Każdy z tych tekstów jest zupełnie inny, każdy opowiada niezwykłą – choć prawdziwą – historię. Blisko osiemdziesiąt gotowych scenariuszy na film. Osiemdziesiąt świadectw, których nie da się już zignorować. Książka opatrzona jest wstępem i posłowiem zespołu Pracowni Badań nad Historią i Tożsamościami LGBT+, w których wyjaśniono zasady konkursu i edycji tekstów oraz zaproponowano kilka różnych ścieżek i sposobów poruszania się po tomie.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Trans-queer 40 [Wypożyczalnia] (1 egz.)
Książka
Muzyka
CD
W koszyku
W obronie Moniuszki / Wiesław Bednarek. - Warszawa : Ryszard Bednarek, 2019. - 295 stron : nuty ; 25 cm + 1 CD.
Wiesław Bednarek - "W obronie Moniuszki" - fragment: Sformułowanie "układanie się z zaborcą", skierowane w stosunku do Moniuszki, mogłoby się wydawać intelektualnym szczytowaniem, gdyby nie cytat poniższy: "Jak w takiej sytuacji mógł być postrzegany kompozytor zatrudniony w omijanej przez większość patriotów instytucji, który mimo represji stosowanych wobec artystów nadal utrzymywał się na stanowisku, a jego praca była nawet dodatkowo premiowana? Kroki podejmowane przez władze carskie miały na celu zdegradowanie polskiej kultury i tak już w większości ujarzmionej, jednak zamiar zruszczenia społeczeństwa miał się, wedle planu, odbyć rękami Polaków. A zatem zachowanie Moniuszki na stanowisku mogło być z jednej strony aktem łaski za wstrzymanie się od czynnego udziału w powstaniu, z drugiej mogło też, paradoksalnie, służyć planowi rusyfikacji." Okoliczności objęcia przez Moniuszkę dyrekcji warszawskiego Teatru Wielkiego, a w szczególności zarzut protekcji gen. Ignacego Abramowicza, ówczesnego prezesa Warszawskich Teatrów Rządowych, naświetliłem w części niniejszej publikacji zatytułowanej: "Moniuszki rozmowa z Panem Bogiem". Oczywiście, robienie konformisty i ugodowca z kulejącego kompozytora, mającego na utrzymaniu żonę i dziesięcioro dzieci, tylko dlatego, że nie zostawił rodziny na pastwę losu i nie ruszył z szabelką na Moskala, jest tak infantylne, że wręcz niegodne polemiki. Jest jednak różnica między niegodnym, a niegodziwym, a taką jest sugestia, że Moniuszko mógł służyć planowi rusyfikacji swojej Ojczyzny.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Artyści Mon.21 [Wypożyczalnia] (1 egz.)
Książka
W koszyku
" Kultura muzyczna w Szczecinie 1884-2014" to pozycja wielowątkowa, solidna i ciekawa oraz rzetelna od strony warsztatowej i merytorycznej. Pokazuje kulturową różnorodność tego regionu, nie pomijając, co już powinno być naturalne, historii zjawisk innych niż polskie. Odnosi się do tradycji jako takiej i na tej podstawie snuje opowieść o dniu dzisiejszym, w tym także o wielu szansach jakie stwarza ta wciąż trudna historia. (...) prof. zw.dr.hab. Włodzimierz Zalewski
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Szczecin 28 [Wypożyczalnia] (1 egz.)
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Szczecin 59 [Wypożyczalnia] (1 egz.)
Książka
W koszyku
Młody malarz i uznany artysta o życiu i sztuce. Dwóch artystów. Dwie odmienne osobowości. Dwa różne temperamenty. I sztuka, która stała się początkiem przyjaźni. Młody artysta Łukasz Banach zafascynowany twórczością Zdzisława Beksińskiego postanawia zaryzykować i nawiązać kontakt ze znanym i kontrowersyjnym twórcą. Mimo dzielącej ich różnicy 52 lat zaczynają intensywnie do siebie pisać. Coraz bardziej intymnie, szczerze i odważnie. O sztuce, samotności, depresji i śmierci. Nie boją się stawiać sobie najważniejszych pytań. Fascynującą przyjaźń przerywa morderstwo Zdzisława Beksińskiego. Została korespondencja, która pozwala zobaczyć mistrza w prywatnej odsłonie. Książka zawiera niepublikowane zdjęcia prac Zdzisława Beksińskiego z różnych etapów powstawania. "Została mi samotność i gorycz porażki oraz nieprzytomne pieprzenie rozmaitych dziennikarzy, którym wydawało się, że rozumieją to, co mówiłem im ja i inni ludzie, którym z kolei wydawało się, że rozumieją to, co im mówił Tomek. Tak więc na dodatek wyszedłem na głównego winowajcę losu mojego syna, bo Tomek nie był kochany, a na dodatek ja malowałem pesymistyczne obrazy. Ma Pan to, czego nie miał on, czyli drugiego człowieka, ową Alicję, którą wydaje się Pan cenić. Na Boga, niechże Pan tego nie rozpieprzy, bo potem nie da się niczego już odbudować, a to jest najważniejsze, co można na tym świecie mieć. Jestem w tej dziedzinie profesjonalistą, bo straciłem wszystkich i nie mam już nikogo." Zdzisław Beksiński do Łukasza Banacha, 10 sierpnia 2000.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Beletrystyka 92 [Wypożyczalnia] (1 egz.)
Książka
W koszyku
Jakkolwiek współcześnie fotografia stała się medium powszechnie stosowanym, to historia fotografii, w tym fotografii barwnej nie jest szeroko znana. Wystawa organizowana w Muzeum Narodo- wym w Gdańsku pt. Autochrom – triumf koloru. W 110. rocznicę wynalazku fotografii barwnej przybliża publiczności istotę autochro- mu, jego magiczną atmosferę i przydatność barwnego medium dla dokumentacji rzeczywistości sprzed ponad 100 lat. Ta oryginalna technika, praprzodek fotografii cyfrowej jako pierwsza fotogra- fia barwna na szklanych płytkach została opatentowana w 1903 roku, przez Braci Lumière. Auguste i Louis Lumière znani głównie z równie rewolucyjnego wynalazku jakim był kinematograf, sko- mercjalizowali wynalazek w 1907, rozpoczynając produkcję płyt szklanych ze specjalną barwioną skrobiową emulsją, które służyły utrwaleniu kolorowego świata. Z ich epokowego wynalazku ko- rzystali z entuzjazmem fotografowie zawodowi jak i amatorzy aż do lat trzydziestych XX w i popularyzacji technologii fotografii na filmie celuloidowym przez firmę Kodak. Z okazji wystawy został wydany katalog będący rzadką w Pol- sce publikacją poświęconą zagadnieniu fotografii autochromowej z tekstami m.in. najwybitniejszych znawców tematu we Francji: prof. Nathalie Boulouch i prof. Bertranda Lavedrine oraz Marty Miskowiec.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Fotografia 94 [Wypożyczalnia] (1 egz.)
Książka
W koszyku
Eseje zebrane w tej książce przedstawiają kilka praktyk artystycznych, które chcą uwolnić twórcę od konieczności bycia widzianym. Niektóre wyrastają z niechęci do fetyszyzacji postaci artysty i tego, co on wyprodukuje. Inne biorą się z egalitarystycz­nego przekonania o tym, że relacje międzyludzkie powinny opierać się na równości nawet (a może przede wszystkim) w sztuce. Kolejne wynikają z przekonania o zbiorowym cha­rakterze każdego procesu twórczego i wiary, że indywidualna twórczość jest tylko mitem. Krytyczne nastawienie do widzialności może opierać się również na przekonaniu, że świat sztuki nie jest niczym innym jak tylko kalką kapitalistycznych reguł rynkowych, od których tak często, choć tylko pozornie, się dystansuje. Zadaniem tej książki jest zarysowanie perspek­tywy, która pozwoliłaby właściwie odnieść się do pytania, jak bardzo sztuki wizualne muszą być uwikłane w kategorię widzialności. Czy rezygnacja z niej to tylko efemeryczne gesty nieudaczników lub mrzonki idealistów, czy też, wręcz prze­ciwnie, projekt, który ma szanse powodzenia? Jeśli widzial­ność jest koniecznością zewnętrznie narzuconą twórcy przez system uwarunkowań, to jakie narzędzia są dostępne, by te uwarunkowania zmienić? W jakich okolicznościach można odrzucić tę konieczność? Czy wycofanie się z pola widzenia będzie zawsze wyborem garstki desperatów, czy może stać się pewną kulturową „stałą”? A jeśli ucieczka przed widzialnością się powiedzie, co zyskuje się w zamian?
Ta pozycja znajduje się w zbiorach 2 placówek. Rozwiń listę, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Nauki humanistyczne 471 [Wypożyczalnia] (1 egz.)
Czytelnia
Egzemplarze są dostępne wyłącznie na miejscu w bibliotece: sygn. Wydawnictwo Akademii Sztuki 27 [Czytelnia] (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Biografie / Akademia Muzyczna im. I. J. Paderewskiego w Poznaniu)
Mamy przyjemność przedstawić Państwu publikację, której premiera nieprzypadkowo zbiega się z odbywającym się w najbliższych dniach XI Ogólnopolskim Konkursem Wiolonczelowym im. Dezyderiusza Danczowskiego. Pierwsza na rynku biografia poświęcona sylwetce i działalności artystycznej Dezyderiusza Danczowskiego – artysty urodzonego pod koniec XIX wieku, przez kilkadziesiąt lat wznoszącego kunszt sztuki wiolonczelowej na wyżyny, wybitnego reprezentanta polskiego życia muzycznego. Autorka, Maria Bielewicz-Pietraszek, w fascynujący sposób przeprowadza nas przez niezwykłe koleje losów bohatera, który przez lata uchodził za jednego z najwybitniejszych polskich wirtuozów wiolonczeli, przy czym brawura gry i umiejętności techniczne nigdy nie były środkiem do zdobycia publiczności – na to wpływ miały przede wszystkim finezja oraz natchnienie w prowadzeniu fraz i kreowaniu artystycznego wyrazu. Związany przez wiele lat z Poznaniem i wielkopolskim środowiskiem muzycznym, był szanowanym koncertmistrzem orkiestry poznańskiego Teatru Wielkiego, solistą, wielokrotnie występującym na estradach w całym kraju, oraz niezastąpionym współtwórcą Kwartetu Polskiego Zdzisława Jahnkego. Na zaproszenie Henryka Opieńskiego przybył w 1920 roku do Poznania podczas powstawania Państwowej Akademii i Szkoły Muzycznej i był jednym z pierwszych jej pedagogów – uchodził za niekwestionowany autorytet i cieszył się wielkim szacunkiem nie tylko wśród studentów, ale i kolegów z pracy. Książka „Dezyderiusz Danczowski. Wirtuoz wiolonczeli, znakomity kameralista, ceniony pedagog” to nie tylko barwna opowieść o życiu i działalności artysty. Uzupełniona została m.in. o wstrząsającą korespondencję, wymienianą między nim a córką w trakcie II wojny światowej, recenzje z jego polskich i zagranicznych koncertów oraz unikatowe ilustracje pochodzące z domowego archiwum prof. Kai Danczowskiej. Jak wspomniano, wydanie niniejszej publikacji zbiega się w czasie z XI edycją Ogólnopolskiego Konkursu Wiolonczelowego im. Dezyderiusza Danczowskiego w Poznaniu, co Autorka podsumowała we wstępie słowami: „Sam Dezyderiusz chyba lepiej by tego nie wymyślił”.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Artyści Dan.1 [Wypożyczalnia] (1 egz.)
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Nauki humanistyczne 376 [Wypożyczalnia] (1 egz.)
Książka
W koszyku
Wystawa The Wall. Art Face To Face With Borders (Mur. Sztuka w obliczu granic) stanowi rozwinięcie międzynarodowej ekspozycji, która miała swoją premierową odsłonę w Careof DoCVA w Mediolanie.
The Wall podejmuje temat granic w sztukach wizualnych: w ujęciu społeczno-politycznym, ekonomicznym, historycznym i egzystencjalnym, a także związanych z nimi problemów, w tym aktualnych zagadnień uchodźczych.
Tytuł nawiązuje do berlińskiego muru, będącego przez wiele lat kluczowym symbolicznym punktem orientacyjnym zagranicznej polityki krajów po obu stronach „żelaznej kurtyny”, a dziś stanowiącego popularny na zachodzie Europy wzór „ost-algicznej” (tęsknota za Wschodem) pamiątki z podróży. Przez lata zimnej wojny berliński mur ucieleśniał sztywną konstrukcję polityki zagranicznej wielu krajów, ustanawiając podział na swojego i obcego, przyjaciela i wroga, wolnego i uciśnionego.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Wystawy/ Wydarzenia artystyczne W.33 [Wypożyczalnia] (1 egz.)
Książka
W koszyku
„Żyjemy w świecie zalewanym półprawdami, często pięknie opakowanymi. Intensywny namysł nad formami, jakie przyjmują idee, jest zatem być może najważniejszym rodzajem refleksji”. Któż mógłby być lepszym przewodnikiem po świecie współczesnego projektowania graficznego, dizajnu i reklamy, jeśli nie jeden z najważniejszych współczesnych projektantów, były przewodniczący AIGA (American Institute of Graphic Arts), partner w największej na świecie niezależnej agencji projektowej Pentagram i uczeń legendarnego Massima Vignellego? Bierut z dowcipem, energią i niespożytą dociekliwością w ponad pięćdziesięciu barwnych esejach przygląda się projektowaniu graficznemu, które w ciągu ostatnich dekad ze specjalistycznej dziedziny przeobraziło się w fenomen, o którym każdy ma swoje zdanie (kiedy ostatnio krytykowaliście zmianę jakiegoś logo?). Od opowieści o pierwowzorach postaci serialu Mad Men, przez fascynującą relację z pracy przy kampanii prezydenckiej Hillary Clinton, po nauki, jakie na temat projektowania autor wyciągnął z serialu Rodzina Soprano – głos Bieruta jest zaskakujący, błyskotliwy, wnikliwy. „Jeśli projekt jest dobry, to czy klienci natychmiast się na nim nie poznają? – spytałem. Mój szef długo przyglądał mi się w milczeniu. Potem łagodnie i z niemałym współczuciem poklepał mnie po ramieniu: biedny mały”. fragment
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Produkt 93 [Wypożyczalnia] (1 egz.)
Książka
W koszyku
Katalog prezentuje prace Andrzeja Klimczaka-Dobrzanieckiego, zaprezentowane podczas wystawy w Galerii Miejskiej bwa w Bydgoszczy, w 2016 r. To nie tylko przegląd twórczości, ale również analiza malarstwa wspomnianego artysty, jego rys biograficzny, pytania retoryczne, które nie zawsze odpowiadają na pytania, a wręcz dają dalsze pole do poszukiwania. Wydawnictwo merytoryczne i wzbogacone o liczne ilustracje.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Artyści Kli.11 [Wypożyczalnia] (1 egz.)
Książka
W koszyku
Debata na temat antropocenu ze względu na swoją wielowymiarowość i wyjątkowy potencjał filozoficzny ma szanse stać się jedną z najważniejszych dyskusji XXI stulecia. W dyskusji tej biorą udział geologowie, przedstawiciele i przedstawicielki nauki o systemie Ziemi (Earth system science), klimatolodzy, historyczki środowiska, geografowie społeczni, antropolożki, filozofowie oraz socjolożki. Możliwe, że mamy do czynienia z interdyscyplinarnym "zwrotem w stronę antropocenu". Antropocen określany jest mianem epoki wyparcia, krótkowzroczności i nieodwracalnych strat. Pojęcia konstytuujące jego unikatowy słownik to: nieodwracalna strata, punkt krytyczny, granice planetarne, postnaturalizm, Gaja, utrata natury, podział klimatyczny, klasy antropocenu, adaptacyjny apartheid, długi klimatyczne, niepowetowana strata, geohistoria, kapitałocen, ciągła apokalipsa, środowiskowe prawa człowieka. W "Epoce człowieka" Ewa Bińczyk poddała analizie retorykę kampanii dezinformacyjnych dotyczących zmiany klimatycznej, a także argumenty zwolenników geoinżynierii – rozpraszania siarki w stratosferze jako "wyjścia awaryjnego" i "mniejszego zła", niż sama katastrofa klimatyczna. Tytułowy "marazm" (gr. marasmós) oznacza gaśnięcie i uwiąd. W naukach medycznych odnosi się do takiej kondycji organizmu, która poważnie zagraża sprawności myślenia i działania, wiodąc do apatii. W książce pokazano, że w odniesieniu do planetarnego kryzysu środowiskowego i bezpieczeństwa klimatycznego znaleźliśmy się dziś w stanie tego rodzaju otępienia. Próby implementacji niskoemisyjnej polityki energetycznej, nawet mimo paryskiego porozumienia klimatycznego z 2015 roku, oceniane są jako nieskuteczne. Antropocen określany jest mianem epoki wyparcia, krótkowzroczności i nieodwracalnych strat. Czy mamy szanse wyrwać się z marazmu?
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Nauki humanistyczne 252 [Wypożyczalnia] (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Archiwum Zachęty)
„Grafika to najobszerniejsza, a jednocześnie najmniej znana publiczności część kolekcji Zachęty. Zbiór liczący 2147 prac, bardzo zróżnicowanych pod względem stylistycznym, jakościowym i formalnym, pochodzi z różnych etapów działalności instytucji. […] Książka jest próbą odpowiedzi na pytanie, jaką rolę odgrywała grafika w działalności wystawienniczej i oświatowej CBWA w latach 60. i w jakim stopniu wystawy grafiki wpłynęły na kształt kolekcji Zachęty”. (ze wstępu „Bardzo różnie i bardzo dobrze”)
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Instytucje/ Kolekcje W.47 [Wypożyczalnia] (1 egz.)
Książka
W koszyku
Książka stanowi intelektualną oprawę projektu wystawienia opery Stanisława Moniuszki Halka w haitańskiej wiosce Cazale. Książka dostarcza informacji o wspólnej polsko-haitańskiej przeszłości, proponuje interpretacje historii i kultury obu krajów oraz stawia kluczowe pytania o możliwość i charakter reprezentacji narodowej tożsamości w kontekście postkolonialnym — leżące u konceptualnych podstaw całego projektu weneckiego. Specjalnie zamówione w tym celu eseje dostarczają wiedzy o historycznych i społeczno-kulturowych kontekstach projektu, a materiał wizualny zawarty w książce ukazuje zarówno spektakl operowy, jak i haitańską wyprawę artystów i towarzyszącego im zespołu. Katarzyna Czeczot z Instytutu Badań Literackich PAN analizuje rewolucyjny potencjał Halki w świetle pierwowzorów libretta Włodzimierza Wolskiego oraz kolejnych scenicznych interpretacji opery w PRL-u. Géri Benoît, pochodząca z Cazale była pierwsza dama Haiti i ambasadorowa kraju we Włoszech, pisze o polskiej historii Cazale, minionych zmaganiach lokalnej społeczności z powojenną dyktaturą Duvalierów oraz rodzących się perspektywach na przyszłość. Kacper Pobłocki, doktor antropologii z Uniwersytetu Adama Mickiewicza, stawia kontrowersyjną tezę, że Polacy też byli w przeszłości „czarni”, porównując niewolnictwo oraz system feudalny i ich wpływ na stosunek polskiego społeczeństwa do kwestii rasy. Książka zawiera przedruk eseju wpływowego haitańskiego historyka Michela-Rolpha Trouillota, wskazującego na źródła wyparcia rewolucji haitańskiej z międzynarodowej świadomości oraz przybliżającego jej historię i problematykę. W publikacji znajduje się także wywiad z artystami, C.T. Jasperem i Joanną Malinowską, oraz wypowiedzi uczestników projektu, zarówno ze strony polskiej, jak i haitańskiej, którzy starają się odpowiedzieć na pytanie o współczesny sens wysyłania opery za Atlantyk. Katalog otwiera esej z wprowadzeniem do problematyki projektu, autorstwa redaktorki katalogu Magdaleny Moskalewicz oraz wstęp dyrektorki Zachęty Hanny Wróblewskiej.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Wystawy/ Wydarzenia artystyczne H.18 [Wypożyczalnia] (1 egz.)
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej